Czy Polacy chętnie wrócili do restauracji?

Z końcem kwietnia, po pół roku zamknięcia, rząd podjął decyzję o częściowym zniesieniu obostrzeń dla gastronomii. Od 15 maja zaczęły działać ogródki a 28 maja nastąpiło pełne otwarcie. Jak to przełożyło się na odwiedziny w lokalach?

Analiza przeprowadzona przez placeme w oparciu o dane lokalizacyjne z telefonów komórkowych, na próbie 3 mln urządzeń w okresie od stycznia 2020 do czerwca 2021 roku przynosi twarde dane o ruchu w lokalach gastronomicznych.

OŚWIADCZENIE ZARZĄDU BROG B2B WOBEC PRZEJAWÓW KSENOFOBII I NARUSZEŃ ZASAD ETYKI W PRZESTRZENI MEDIALNEJ
>> kliknij aby się zapoznać <<
Marzec 2020: spadek tuż przed lockdownem – na wynos i w dostawie opcjami dla lokali

W drugim tygodniu marca 2020 – czyli na tydzień przed zamknięciem restauracji – ruch spadł o niecałe 30 proc. Zapewne wynikało to z obawy przed COVID-19. Od 15 marca, w związku z ogłoszeniem lockdownu, restauracje pozostają zamknięte. Sprzedaż możliwa jest jedynie w formule dostawy lub na wynos. W tym okresie w wielu miastach ruszają akcje pomocy sąsiedzkiej skierowanej do małych gastronomii – by pomóc im przetrwać ten trudny czas. Sytuacja utrzymuje się do 18 maja, kiedy mimo częściowego otwarcia gastronomii wielkość ruchu nie wraca do poziomu sprzed lockdownu, nadal jest o 5 proc. niższa.

wykres_raport_placeme.png
Maj 2020: puby najbardziej, fast-foody najmniej poszkodowane

W pierwszym tygodniu poluzowania obostrzeń (18-24 maja), jak wynika z raportu placeme, najbardziej widoczny spadek odwiedzalności odnotowały puby. Ruch spadł o 43 proc. w stosunku do miesięcy styczeń – luty. Niewiele mniej, bo o 34 proc. zmalał ruch w kawiarniach i restauracjach.

Nałożone restrykcje w związku z sytuacją epidemiologiczną nie sprzyjały spotkaniom towarzyskim. Co więcej – wiele przedsiębiorstw zdecydowało także o przejściu na system pracy zdalnej lub hybrydowej. Więc spadła także liczba okazji by wyjść z domu wyjaśnia Weronika Czaplewska z placeme, firmy specjalizującej się w usługach typu location intelligence. W przypadku fast-foodów wielkość ruchu zmalała tylko o ¼. Można powiedzieć, że tego typu placówki najsprawniej dostosowały się do nowych okoliczności. Wiele z nich od zawsze działa w formule dostaw lub drive-thru.

Biorąc pod uwagę lokalizację punktów gastronomicznych – najwięcej – bo 37 proc. – straciły lokale w dużych miastach.

Maj 2021: kawiarnie z najszybszym odbiciem

15 maja 2021 roku otwarte zostały ogródki gastronomiczne. Dwa tygodnie później – także lokale, co zdecydowanie wpłynęło na zwiększenie liczby odwiedzających restauracje, puby czy kawiarnie. Te ostatnie zyskały najwięcej. Ruch wzrósł o niemal 30 proc. w dniach 28 maja -03 czerwca w porównaniu do tygodnia 15-21 maja.

Wygląda na to, że konsumenci najbardziej tęsknili za kawą. Dodatkowo zmianom w obostrzeniach sprzyjała dobra pogoda, co zachęcało do spędzania czasu poza domem – mówi Weronika Czaplewska. Ponadto skok w ruchu wynika również z udostępnienia odwiedzającym także powierzchni wewnątrz lokali, co siłą rzeczy pozwoliło placówkom przyjąć więcej gości, a tym samym zwiększyć swój dochód.

Najbardziej widoczny wzrost odwiedzin, bo o ponad 16 proc., odnotowały we wspomnianym przedziale czasowym lokale w dużych miastach. Łączny ruch z 250 analizowanych punktów gastronomicznych wzrósł o 38 proc. w porównywanym okresie (weekend 15-16 maja 2021 do pierwszego weekendu po I fali COVID-19 – 23-24 maja 2020).

Widoczne jest zmniejszenie obaw związanych z wychodzeniem z domu i gotowość do spędzania czasu w towarzystwie innych. Ciekawe jest to, że mieszkańcy chętniej odwiedzali miejsca, w których sąsiedztwie nie było innych lokali. Mniej licznie z kolei pojawiali się w zagłębiach gastronomicznych skupiających ich kilka – wyjaśnia ekspertka placeme. Gdy porównaliśmy kilka weekendów otwartych dla konsumentów – okazało się, że najwięcej odwiedzin w lokalach miało miejsce w piątki, a najmniej w niedziele – dodaje Czaplewska.

Czerwiec 2021: powolna regeneracja gastronomii

Ruch w restauracjach w IV tygodniu maja 2021 roku wzrósł o ponad 7 proc. Pierwszy tydzień czerwca przyniósł aż 25,2 proc. więcej odwiedzających w stosunku do poprzedniego tygodnia.

Z danych, które zebraliśmy wynika, że ruch w gastronomii rośnie, jednak nadal nie wrócił do poziomu sprzed pandemii – mówi ekspertka placeme.

Szczegółowa analiza została zamieszczona na blogu placeme. Raport do pobrania: Raport.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE kwiecień – maj 2021
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.