Gastro pomaga, czyli przegląd akcji wsparcia w czasie pandemii

Nowa rzeczywistość jest trudna, a straty w związku z nią nieuniknione. Musimy pamiętać, że gastronomia to spory rynek w Polsce. Według danych GUS, w 2018 r. w kraju istniało 69,8 tys. placówek gastronomicznych, z czego 27,6 proc. stanowiły bary, a 28,2 proc. restauracje. Niestety wiele z nich już zostało zamkniętych bezpowrotnie. Nie każdy lokal był w stanie utrzymać się jedynie z dań wydawanych na wynos. Jednak społeczeństwo ruszyło na ratunek swoim ulubionym restauracjom organizując zbiórki, akcje promocyjne. Restauracje, mimo swojej trudnej sytuacji same też zaczęły pomagać. W popularyzacji działań pomocowych pomagają bardzo media społecznościowe.

Ulubione danie we własnym domu

Już w połowie marca portale realizujące usługi dostawy dań pod drzwi, odnotowały duży wzrost nowych klientów. Wiele lokali w trybie natychmiastowym musiało przestawić się na „wynosy”. Dla części to była ogromna rewolucja, jako że nie wszystkie dania są tak samo dobre po dostawie do domu. Dlatego niektóre lokale stworzyły zestawy DIY – zrób to sam. Pakowane oddzielnie składniki dania do samodzielnego połączenia w domu lub półprodukty, zyskały popularność wśród klientów. Część restauracji wprowadziła vouchery, zachęcając klientów do ich zakupu już teraz, gdy jest im to najbardziej potrzebne.

Z  dostawą do domu

We Wrocławiu zaś utworzona została specjalna miejska baza lokali gastronomicznych, oferujących swoje dania z dostawą do domu lub odbiorem osobistym (#WrocławNaWynos). Kilka dni temu powstała nowa platforma Wspieram Gastro, pozwalająca na zamówienie jedzenia online, przy jednoczesnym pozostawieniu całości środków z transakcji w danej restauracji.

Gastro na pomoc medykom!

Branża gastronomiczna mimo swojej trudnej sytuacji, samoistnie zapoczątkowała akcje #GastroPomaga, pragnąc wesprzeć pracowników służby zdrowia. Inicjatywę zapoczątkowała gdyńska restauracja Muszla, przekazując lekarzom i personelowi medycznemu Szpitala Miejskiego w Gdyni pizzę. Na reakcję innych miejsc nie trzeba było długo czekać. Gdańska Chochla oraz burgerownia SurfBurger dołączyli do inicjatywy poprzez „zawieszone” dania ze swoich kart. Klienci mogą opłacić posiłek, który zostanie dostarczony do szpitali i przychodni. Akcja szybko wykroczyła poza Trójmiasto, obejmując kolejne miasta w całej Polsce.

Grupa Warszawa z troski o osoby starsze, które stanową ponad 22 proc. ludności Warszawy, zainicjowała akcję #PosiłekDlaSeniora. Celem jest zapewnienie zbilansowanego, wartościowego posiłku osobom powyżej 60 roku życia na terenie stolicy. Darczyńcy nie tylko pomagają seniorom w tym trudnym czasie, ale też wspierają pracowników gastronomii. W akcję włączyli się też znani celebryci i influencerzy m.in. Maja Bohosiewicz, Aleksandra Domańska, Jankes wraz z Katarzyną Borkowską czy Anna Skura. Wykorzystując swoje zasięgi w mediach społecznościowych, nagłaśniają inicjatywę. Osobiście też rozwożą posiłki seniorom. Kilka dni temu do akcji dołączyło kolejne miasto Wrocław, gdzie posiłki dla senioriów dostarczy Pasibus.

Zbiórki pieniężne

Zaś z inicjatywy trzech organizacji pozarządowych (Spontaniczny Sztab Obywatelski, Stowarzyszenie Niskie Składki, Fundacja Otwarty Dialog oraz Patryka Wachowca, reprezentanta Forum Obywatelskiego Rozwoju) powstała zbiórka #PosiłekDlaLekarza. Zebrane pieniądze (ponad 658 000 zł stan na 20.04.2020 r.) zostaną przeznaczone na opłacenie posiłków dla personelu polskich szpitali, a także pacjentów chorujących na COVID‑2019. Akcja połączyła się z inicjatywą #WzywamyPosiłki.

Nikt tak naprawdę nie wie, jak i kiedy zakończy się obecna sytuacja. Na pewno odbije się na branży gastronomicznej – wiele lokali już po 2 tygodniach od rozporządzenia rządu zamknęło się bezpowrotnie. Warto jednak dostrzec zaangażowanie społeczne w ratowanie restauracji i jednoczesną pomoc pracownikom służby zdrowia oraz akcje, dzięki którym ludzkie, wrażliwe na krzywdę i potrzeby społeczne podejście do świata, przekłada się na pozytywny wizerunek lokali w najbliższym otoczeniu. Widać jak na dłoni, że każda lokalna społeczność stara się jak może wspierać swoje ulubione restauracje, a te odwdzięczają się i angażują, niosąc pomoc szpitalom. Ta wzajemna pomoc jest budująca w tym trudnym dla nas wszystkim czasie. Mamy nadzieję, że utrzymanie działań wizerunkowych przez lokale w czasie pandemii, pozwoli im na tak mocne utrwalenie swoich wartości w świadomości klientów, że po powrocie do normalnego działania ci będą częściej odwiedzać te miejsca i pozwolą odbić się restauracjom biznesowo.

Autorka tekstu jest Daria Kopczyńska
Account Manager CALM KEEPER

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – MARZEC 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.