Jak budować lojalność gości z wykorzystaniem technologii mobilnych?

Obecny rozwój nowych technologii pozwala na budowanie relacji i zaufania klienta do marki już nie tylko w lokalu gastronomicznym. Internet, social media, upowszechnienie smartfonów sprawiły, że dialog z klientem możemy prowadzić nieprzerwanie, zarówno zanim przekroczy on próg naszego lokalu, jak również, gdy skorzysta już z naszej oferty.

Działania komunikacyjne, mające na celu pozyskanie nowych klientów i utrzymanie dotychczasowych, jeszcze nigdy nie były tak proste. Co więcej, z podobnych narzędzi mogą korzystać zarówno duże restauracje czy sieci restauracji, jak i mniejsze punkty gastronomiczne: kawiarnie, cukiernie, lodziarnie i piekarnie.

Oczywiście największy wpływ na to, czy gość restauracji lub innego punktu powróci, aby ponownie skorzystać z oferty, wciąż będzie miał sposób obsługi oraz jakość serwowanych produktów. Klient traktowany w odpowiedni sposób, będzie czuł się w tym miejscu wyjątkowo i będzie chciał wracać. Jednak dzisiaj, na konkurencyjnym rynku, może to nie wystarczyć. Dlatego kluczowe wydają się być działania pozwalające na dotarcie do nowych klientów oraz jak najlepsze poznanie dotychczasowych, aby wyprzedzać ich potrzeby i oczekiwania.

Klucz do poznania klientów i skutecznego marketingu

Dzięki smartfonom jesteśmy stale podłączeni do sieci, dzięki nim możemy, np. korzystać z hot spotów w lokalach gastronomicznych. Sprawia to, że smartfon jest nieocenionym narzędziem do zbierania informacji o konsumentach. Z jednej strony, ułatwia życie użytkownikom podpowiadając, gdzie w okolicy zjeść lub gdzie udać się na kawę, np. aplikacja TripAdvisor lub Zomato.  Z drugiej strony, korzystanie z bezpłatnych aplikacji mobilnych sprawia, że przeciętny użytkownik udostępnia o sobie nawet do kilkuset informacji. Są to nie tylko współrzędne GPS, ale również dane demograficzne, takie jak wiek i płeć, czy informacje dotyczące jego zainteresowań, przyzwyczajeń i zachowań. Najwięksi gracze na rynku przygotowują własne aplikacje, dzięki którym chcą pozyskać lojalność użytkownika, oferując kupony rabatowe i promocje. Zainstalowanie aplikacji konkretnej restauracji lub kawiarni jednoznacznie wskazuje, że użytkownik korzysta z jej usług.

Na szczęście nie każdy musi inwestować od razu ogromne środki w przygotowanie własnej aplikacji. Mniejsze marki i lokale gastronomiczne nie posiadające swojej aplikacji, wcale nie stoją na straconej pozycji. Kampanie reklamowe w mobile pozwalają na dotarcie do klientów konkurencji czy osób korzystających z konkretnych aplikacji oraz zaproponowanie im własnej, lepszej oferty.

Co więcej, wykorzystanie danych gromadzonych przez specjalistyczne firmy, jak na przykład Selectivv, zajmującej się analizą i profilowaniem użytkowników mobile, pozwala na dotarcie z komunikatem reklamowym do interesującej nas grupy docelowej. Profilowanie użytkowników mobile i przydzielanie ich do odpowiednich grup ze względu na cechy, którymi się charakteryzują, umożliwia prowadzenie skutecznej komunikacji marketingowej, nie tylko w kanale mobile.

Autorem tekstu jest Dominik Karbowski,
wiceprezes i założyciel Selectivv

Cały tekst publikujemy w:
SWEETS & COFFEE
NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNE, NOWOCZESNE I NIEZALEŻNE
CZASOPISMO BRANŻY
> link do aktualnego numeru <

 

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.