Kuba Wojewódzki i Janusz Palikot otwierają wspólny biznes

Udostępnij artykuł
Dziennikarz i współwłaściciel sieci restauracji Niewinni Czarodzieje oraz prezes spółki Tenczyńska Okovita zapowiedzieli projekt o nazwie “Przyjazne Państwo”. Do grona wspólników dołącza także Tomasz Czechowski z Doktor Brew. Spółka zajmie się sprzedażą rzemieślniczych alkoholi i innych napojów na bazie własnych receptur. Na początek uwarzą piwo, którego podstawą będą konopie. Ich pierwszy produkt: piwo konopne „BUH” będzie można kupić jeszcze w tym roku.

Zakres cen będzie wahał się między 9 a 20 zł. Planowane są także pozycje bezalkoholowe. Wojewódzki przewiduje także dostępność piwa w sieci Niewinni Czarodzieje, zapowiedział również rozwój marki gastronomicznej w kierunku street food.

Hasło „konopie” wzbudza ostatnio dużo emocji, tak w społeczeństwie, jak i w biznesie. Uprawa konopi siewnych jest w Polsce legalna, w przeciwieństwie do konopi indyjskiej, która zawiera wysokie stężenie odurzającego składnika THC (TetraHydraCannabinol). Z kolei zawarty w konopiach siewnych CBD (skrót od Kannabidiol) jest najważniejszą substancją aktywną medycznej marihuany i innych, dozwolonych produktów konopnych.

Konopiom przypisuje się wiele fantastycznych właściwości, między innymi w leczeniu chorób neurologicznych i cywilizacyjnych. Dają też duże możliwości zastosowania w branży spożywczej i napojów. To ogromny potencjał biznesowy, który postanowiliśmy wykorzystać do produkcji między innymi kraftowego piwa zapowiedział Janusz Palikot.

Rynek konopi uważa się za jeden z najszybciej rosnących w ostatnich latach. Z danych New Frontier Data wynika, że w 2019 roku w skali globu wart był ponad 344 miliardy dolarów, z czego jedna piąta przypada na Europę. Według danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w 2017 roku areał upraw konopi w Polsce wynosił 1288 ha, a w ubiegłym roku już 3556 ha.

(Za)Rząd Przyjaznego Państwa

Kuba Wojewódzki to jeden z najpopularniejszych polskich dziennikarzy, prezenter TVN i showman, jednocześnie rozwija swoją sieć restauracji – Niewinni Czarodzieje. Janusz Palikot z branżą napojów jest związany od 30 lat, z kilkuletnią przerwą na politykę. W 2018 roku od Marka Jakubiaka odkupił historyczny, małopolski browar – Tenczynek. Stworzył też trzy kolejne biznesy: Tenczyńska Okovita, Tenczynek Bezalkoholowe i Alembik Polska, które zanotowały rekordowe kwoty w emisjach crowdfundingu udziałowego. Tak zyskał ponad 3,5 tys. inwestorów. Trzecim wspólnikiem Przyjaznego Państwa SA jest Tomasz Czechowski, zaangażowany w rozwój marki piw rzemieślniczych Doctor Brew oraz licznych projektów w branży gastronomicznej.

W naszej spółce łączymy doświadczenie w biznesie, mediach, w kreowaniu marek i produktów oraz sprzedaży. Mówiąc w tym przypadku dosłownie – ono procentuje! Mamy też do dyspozycji infrastrukturę do warzenia w Browarze Tenczynek i wielką społeczność zgromadzoną wokół tego, czym się zajmujemy. Jestem pewien, że nasz pierwszy produkt, BUH, szybko przekona do siebie miłośników dobrych, kraftowych piw dodał Kuba Wojewódzki.

BUH na dobry początek

Premierowy produkt spółki Przyjazne Państwo to piwo rzemieślnicze BUH, które na rynek wejdzie jeszcze w tym roku. Jego produkcja realizowana będzie we współpracy ze spółką Kombinat Konopny, założoną przez Macieja Kowalskiego. Pierwszy BUH będzie zawierał 5 proc. alkoholu, ale w planach jest też wersja po dealkoholizacji, czyli 0,00 proc.

Sam proces warzenia konopnego piwa odbywać się będzie metodą górnej fermentacji, tak jak w przypadku piw IPA. Będzie oparty na chmielach amerykańskich z rodziny konopi, które mają smak i zapach zbliżony do konopi siewnych wyjaśnił Janusz Palikot.

Twórcy Przyjaznego Państwa zapowiedzieli na konferencji, że w planach mają kolejne produkty w kategorii piw, alkoholi mocnych oraz napojów bezalkoholowych. Część z nich będzie oparta na wyrobach konopnych. Będą też szampany bezalkoholowe bez dodatku chemii i cukru/niskosłodzone dla juniorów.

Bezpośrednio po premierze, jeszcze w tym roku BUH trafi do szerokiej sprzedaży, między innymi na bazie kanałów dystrybucji piw Browaru Tenczynek. Okazję do degustacji będą też mieć goście w restauracjach Kuby Wojewódzkiego, a także powstającej sieci Alkotek Janusza Palikota – dodaje trzeci ze wspólników, Tomasz Czechowski.

Założyciele spółki zapowiedzieli, że będą koncentrować na opracowaniu receptur, kreowaniu marek i ich promocji w Polsce. Do końca 2021 roku, czyli już w pierwszym roku działalności, spółka planuje osiągnąć zysk operacyjny w wysokości 7,5 mln zł.

RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 21.10.2020
Aktualizacja: 26.10.2020