Dziennikarz i współwłaściciel sieci restauracji Niewinni Czarodzieje oraz prezes spółki Tenczyńska Okovita zapowiedzieli projekt o nazwie “Przyjazne Państwo”. Do grona wspólników dołącza także Tomasz Czechowski z Doktor Brew. Spółka zajmie się sprzedażą rzemieślniczych alkoholi i innych napojów na bazie własnych receptur. Na początek uwarzą piwo, którego podstawą będą konopie. Ich pierwszy produkt: piwo konopne „BUH” będzie można kupić jeszcze w tym roku.
Zakres cen będzie wahał się między 9 a 20 zł. Planowane są także pozycje bezalkoholowe. Wojewódzki przewiduje także dostępność piwa w sieci Niewinni Czarodzieje, zapowiedział również rozwój marki gastronomicznej w kierunku street food.
Hasło „konopie” wzbudza ostatnio dużo emocji, tak w społeczeństwie, jak i w biznesie. Uprawa konopi siewnych jest w Polsce legalna, w przeciwieństwie do konopi indyjskiej, która zawiera wysokie stężenie odurzającego składnika THC (TetraHydraCannabinol). Z kolei zawarty w konopiach siewnych CBD (skrót od Kannabidiol) jest najważniejszą substancją aktywną medycznej marihuany i innych, dozwolonych produktów konopnych.
Konopiom przypisuje się wiele fantastycznych właściwości, między innymi w leczeniu chorób neurologicznych i cywilizacyjnych. Dają też duże możliwości zastosowania w branży spożywczej i napojów. To ogromny potencjał biznesowy, który postanowiliśmy wykorzystać do produkcji między innymi kraftowego piwa – zapowiedział Janusz Palikot.
Rynek konopi uważa się za jeden z najszybciej rosnących w ostatnich latach. Z danych New Frontier Data wynika, że w 2019 roku w skali globu wart był ponad 344 miliardy dolarów, z czego jedna piąta przypada na Europę. Według danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w 2017 roku areał upraw konopi w Polsce wynosił 1288 ha, a w ubiegłym roku już 3556 ha.
(Za)Rząd Przyjaznego Państwa
Kuba Wojewódzki to jeden z najpopularniejszych polskich dziennikarzy, prezenter TVN i showman, jednocześnie rozwija swoją sieć restauracji – Niewinni Czarodzieje. Janusz Palikot z branżą napojów jest związany od 30 lat, z kilkuletnią przerwą na politykę. W 2018 roku od Marka Jakubiaka odkupił historyczny, małopolski browar – Tenczynek. Stworzył też trzy kolejne biznesy: Tenczyńska Okovita, Tenczynek Bezalkoholowe i Alembik Polska, które zanotowały rekordowe kwoty w emisjach crowdfundingu udziałowego. Tak zyskał ponad 3,5 tys. inwestorów. Trzecim wspólnikiem Przyjaznego Państwa SA jest Tomasz Czechowski, zaangażowany w rozwój marki piw rzemieślniczych Doctor Brew oraz licznych projektów w branży gastronomicznej.
W naszej spółce łączymy doświadczenie w biznesie, mediach, w kreowaniu marek i produktów oraz sprzedaży. Mówiąc w tym przypadku dosłownie – ono procentuje! Mamy też do dyspozycji infrastrukturę do warzenia w Browarze Tenczynek i wielką społeczność zgromadzoną wokół tego, czym się zajmujemy. Jestem pewien, że nasz pierwszy produkt, BUH, szybko przekona do siebie miłośników dobrych, kraftowych piw – dodał Kuba Wojewódzki.
BUH na dobry początek
Premierowy produkt spółki Przyjazne Państwo to piwo rzemieślnicze BUH, które na rynek wejdzie jeszcze w tym roku. Jego produkcja realizowana będzie we współpracy ze spółką Kombinat Konopny, założoną przez Macieja Kowalskiego. Pierwszy BUH będzie zawierał 5 proc. alkoholu, ale w planach jest też wersja po dealkoholizacji, czyli 0,00 proc.
Sam proces warzenia konopnego piwa odbywać się będzie metodą górnej fermentacji, tak jak w przypadku piw IPA. Będzie oparty na chmielach amerykańskich z rodziny konopi, które mają smak i zapach zbliżony do konopi siewnych – wyjaśnił Janusz Palikot.
Twórcy Przyjaznego Państwa zapowiedzieli na konferencji, że w planach mają kolejne produkty w kategorii piw, alkoholi mocnych oraz napojów bezalkoholowych. Część z nich będzie oparta na wyrobach konopnych. Będą też szampany bezalkoholowe bez dodatku chemii i cukru/niskosłodzone dla juniorów.
Bezpośrednio po premierze, jeszcze w tym roku BUH trafi do szerokiej sprzedaży, między innymi na bazie kanałów dystrybucji piw Browaru Tenczynek. Okazję do degustacji będą też mieć goście w restauracjach Kuby Wojewódzkiego, a także powstającej sieci Alkotek Janusza Palikota – dodaje trzeci ze wspólników, Tomasz Czechowski.
Założyciele spółki zapowiedzieli, że będą koncentrować na opracowaniu receptur, kreowaniu marek i ich promocji w Polsce. Do końca 2021 roku, czyli już w pierwszym roku działalności, spółka planuje osiągnąć zysk operacyjny w wysokości 7,5 mln zł.
RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.