Marcin Snopkowski z Grycan – Lody od pokoleń: Mamy coraz bardziej wymagających konsumentów

Udostępnij artykuł
Komentuje Marcin Snopkowski, dyrektor generalny Grycan – Lody od pokoleń
Polski rynek gastronomiczny nieustannie się rozwija, coraz częściej i chętniej korzystamy z oferty restauracji, kawiarni, cukierni. Widać to zwłaszcza w dużych miastach i miejscowościach turystycznych, w których rozwój tej branży jest bardzo dynamiczny, a kultura jedzenia poza domem jest powszechna. Jeśli chodzi o trendy panujące w gastronomii – mamy coraz bardziej  wymagających konsumentów.

Z badania, które zrealizowaliśmy we współpracy z Maison & Partners wynika na przykład, że w deserach lodowych najważniejsza jest jakość lodów, z których te desery powstają. Twierdzi tak aż 70 proc. badanych. Dla 83 proc. ważne jest, aby lody były produkowane rzemieślniczymi, tradycyjnymi metodami. Tylko czym naprawdę jest rzemieślnicza produkcja lodów? Zdaniem 61 proc. badanych lody rzemieślnicze to takie, które przygotowywane są z najwyższej jakości, naturalnych składników, 45 proc. twierdzi, że lody rzemieślnicze to te produkowane ręcznymi metodami, a 41 proc. że według przepisów przekazywanych z pokolenia na pokolenie.  To dla nas doskonała wiadomość, bo takie właśnie lody produkujemy od początku istnienia marki Grycan – Lody od pokoleń, czyli już od 15 lat w oparciu o ponad 100 lat doświadczeń i rodzinnych tradycji. W fabryce w Majdanie wiele prac wykonywanych jest ręcznie – jak obieranie, krojenie oraz selekcjonowanie owoców i bakalii, których rocznie do produkcji lodów używamy ponad 2000 ton.  Przyświeca nam motto: jakość, jakość i jeszcze raz jakość. Wielu inspiracji dostarczają nam nasi klienci, uważnie wsłuchujemy się w ich potrzeby i odpowiadamy na nie, oferując im najwyższej jakości produkty.

Mimo że konsumenci są coraz bardziej świadomi i zwracają szczególną uwagę na jakość lodów,
w większości (76 proc.) nie posiadają wiedzy na temat składników, z których prawdziwe rzemieślnicze lody powinny być zrobione. Co więcej, o ile konsumenci sprawdzają składy lodów w pudełkach, to zwykle nie robią tego w lodziarniach – zakładają, że komunikaty dotyczące rzemieślniczości, czy tradycji zamieszczone na szyldzie są zgodne z prawdą.

Ostatni rok zdecydowanie należy do deserów lodowych i kampanii Kochamy Desery. Desery lodowe są naszą specjalnością i niekwestionowanym wyróżnikiem na tle konkurencji. Przygotowujemy je w lodziarnio-kawiarniach z naszych własnych lodów i sorbetów z owoców – produkowanych rzemieślniczymi metodami z najlepszych składników. Ich uzupełnieniem są najwyższej jakości dodatki, które wytwarzamy sami w lodziarnio-kawiarniach i naszych pracowniach cukierniczych, takie jak chrupiące rurki waflowe, maślane „kocie ciasteczka”, bezy, konfitury oraz bita śmietana i polewy. Regularną ofertę wzmacniamy sezonowymi kompozycjami z owocami albo limitowanymi edycjami np. z ciasteczkami Oreo, czy czekoladą Milka.

Rozbudowujemy również linię Smaków Deserowych, które powstają na miejscu w lodziarnio-kawiarniach, poprzez połączenie lodów Grycan z najwyższej jakości dodatkami: kruszonymi ciasteczkami, konfiturami, sosami, karmelem czy bakaliami. To nasz autorski koncept, aby w jednej kulce lodów zamknąć różne smaki, konsystencje, struktury. Smaki Deserowe miały swoją premierę w 2018 roku i zostały doskonale przyjęte przez gości lodziarnio-kawiarni. 

Dla szerszego rynku gastronomicznego w przypadku wielu wykwintnych, sezonowych smaków zmniejszyliśmy format opakowania z pojemnika 5l do 2,4l zapakowanego w mono karton. To znacząco ułatwi szefom kuchni oraz punktom sprzedającym lody na porcje poszerzenie swojej oferty o te smaki w postaci nowych ciekawych deserów, czy tez lodów serwowanych w waflach.   

Przyszłość branży gastronomicznej jest uzależniona od wielu czynników. Na funkcjonowanie lodziarni, szczególnie tych umiejscowionych w punktach wolnostojących, ciągle bardzo duży wpływ ma pogoda. Poza rosnącą konkurencją i ofertą wpływ na branżę mają także kwestie fiskalne i legislacyjne, jak choćby ograniczenie handlu w niedziele. Choć nie dotyczy on punktów gastronomicznych, to lokale, które znajdują się w centrach handlowych, tak jak nasze lodziarnio-kawiarnie, odczuwają bardzo znaczący spadek liczby goście w niedziele wolne od handlu. W wielu lokalizacjach brak jest ekonomicznego uzasadnienia prowadzenia działalności tego dnia w obecnej konstrukcji. Innym bardzo dużym wyzwaniem dla branży będzie utrzymanie poziomu obsługi gościa, przy rosnącym braku rąk do pracy i wysokiej rotacji pracowników. Szukając pozytywów trzeba wskazać na zwiększoną siłę nabywczą konsumentów, którzy częściej i chętniej korzystają z oferty gastronomicznej i to się zapewne szybko nie zmieni.

Materiał został przygotowany specjalnie dla naszej redakcji
na potrzeby publikacji

RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 30.07.2019
Aktualizacja: 30.07.2019