Marta Diop, Sodexo: Otwieramy się na nowe możliwości współpracy z podmiotami zewnętrznymi

[SPECJALNIE DLA NAS – RAPORT 2021] Chcemy, aby nasze restauracje stawały się również atrakcyjnym rynkiem zbytu dla nowych produktów naszych dostawców. W styczniu br. wieloletni kontrahent Sodexo, zainaugurował w Polsce linię wegańskich produktów. Od początku byliśmy gotowi do ich ekspozycji w naszych – wprawdzie dotkniętych obostrzeniami, ale nadal aktywnie funkcjonujących – restauracjach pracowniczych – mówi Marta Diop, Corporate Services Director Poland Sodexo Polska w komentarzu przygotowanym na potrzeby naszej publikacji Rynek Dostawców HoReCa w Polsce – Raport 2021.
Jak wygląda obecna współpraca Państwa sieci z dostawcami dla branży HoReCa?

Nasza współpraca z dostawcami od zawsze opiera się na tych samych zasadach – na zaufaniu i transparentności, współdzieleniu wartości i dążeniu do samodoskonalenia się. W świetle kryzysu, który mocno odcisnął się na branży HoReCa (choć nie tylko!) możemy stwierdzić, że nasze relacje z dostawcami stały się jeszcze ściślejsze i pomyślnie przeszły tę trudną próbę. Wkraczając w nowy rok, nie mając jasnej perspektywy – co czeka nasze biznesy, czujemy, że synergia i szeroko pojmowana elastyczność to czynniki, które pozwolą nam wspólnie stawić czoła nowym wyzwaniom. Dlatego już dziś, w uzupełnieniu do najlepszych praktyk postępowania z dostawcami, które wdrożyliśmy od marca 2020 r., otwieramy się na nowe możliwości współpracy z zewnętrznymi podmiotami.

Jako przykład rozwiązania, które chcemy kontynuować jest tzw. Mini Food Court. Współpracując z zewnętrznymi, lokalnymi podmiotami gastronomicznymi dajemy im szansę dotrzeć do naszych gości restauracji, a sami znacznie uatrakcyjniamy naszą żywieniową ofertę. Ta relacja win-win sprawdziła się idealnie w minionym roku i liczymy, że nadal będzie umacniać naszą współpracę z partnerami, co będzie przekładać się na większą satysfakcję klientów i konsumentów.

Chcemy, aby nasze restauracje stawały się również atrakcyjnym rynkiem zbytu dla nowych produktów naszych dostawców. W styczniu br. wieloletni kontrahent Sodexo, zainaugurował w Polsce linię wegańskich produktów. Od początku byliśmy gotowi do ekspozycji tych produktów w naszych – wprawdzie dotkniętych obostrzeniami, ale nadal aktywnie funkcjonujących – restauracjach pracowniczych. Tego typu działania przynoszą korzyści dla obu stron. Partnerzy nie tylko wzajemnie napędzają swój biznes, ale i działają w duchu zrównoważonego rozwoju.

W obliczu przenoszenia się wielu aspektów działania firmy do sfery „digital”, aktywnie poddajemy się cyfrowej transformacji. Bardzo aktywnie rozwijamy nasze systemy IT, aby w niedalekiej przyszłości móc jeszcze sprawniej zarządzać procesami finansowymi i transakcyjnymi z udziałem naszych klientów, ale i dostawców. Tak również objawia się nasze dążenie do ciągłej „poprawy jakości życia” tych, z którymi mamy do czynienia.  

Czy aktualna sytuacja wpłynęła na weryfikację partnerów? Kryteria przy wyborze dostawców uległy zmianie?

W okresie pandemii nasi dostawcy po wielokroć wykazali się kreatywnością i biznesową zręcznością. Przykładowo, podmioty odpowiedzialne za dostawę owoców i kawy potrafiły szybko dopasować się do zmieniających się potrzeb po naszej stronie, podeszły elastycznie do negocjacji warunków współpracy – w tym kwestii minimum logistycznego dla zamówień. Również dostawcy mięsa udowodnili, że potrafią dopasować ofertę do naszego dynamicznie zmieniającego się modelu usług żywieniowych, wspierając nas w naszych dążeniach do ograniczania strat żywności. Zupełnie nowy model dostaw, które opracował dla nas inny wieloletni partner logistyczny, to kolejny przykład proklienckości i biznesowej efektywności.

Wielu dostawców, mimo trudności, do serca wzięło sobie kwestię zrównoważonego rozwoju. Na bieżąco otrzymujemy interesujące propozycje rozwiązań, które wspierają szeroko pojmowaną ochronę środowiska (np. ekologiczne substytuty plastiku, know-how dotyczące mniejszego zużycia plastików). Innym przykładem współpracy z dostawcami w czasie pandemii jest organizacja we współpracy z nimi szkoleń (webinarów) dla naszych pracowników. Podczas tych wydarzeń poznajemy nowe produkty i usługi, sygnalizujemy nasze zapotrzebowania, a przy okazji możemy wymienić się wiedzą i doświadczeniami.

Podsumowując, prawdziwym komfortem dla nas jest mieć po drugiej stronie partnertów, którzy nie tylko potrafią elastycznie, z myślą o kliencie dostosować swoje procesy logistyczne, ale i wychodzą z inicjatywą, chętnie dzielą się wiedzą, pobudzają do obustronnego szukania rozwiązań i metod wyjścia z gospodarczego kryzysu.

Jak będzie rozwijał się rynek dostawców żywności i artykułów spożywczych i wyposażenia dla HoReCa w tym roku?

W 2021 r. dostawców żywności i artykułów HoReCa czeka dalsze testowanie ich  umiejętności dostosowywania się do niespotykanych wcześniej uwarunkowań rynkowych. Szczęśliwie, „rynek nie znosi próżni” i dzięki ciekawym partnerstwom, wymianie know-how, a także pobudzonej trudnymi warunkami kreatywności i przedsiębiorczości, z miesiąca na miesiąc pojawiają się nowe koncepcje na odnalezienie swojego miejsca w nowym położeniu. Wierzymy, że we współpracy z dostawcami liczyć się będzie właśnie wspomniana elastyczność, proaktywność i niestandardowe myślenie. To, co niezmiennie będzie w cenie, to: rzetelność, uczciwość i partnerstwo. Wierzę, że Ci, którzy są otwarci na ciągły rozwój, stawiają na najwyższą jakość, a w umiejętności współpracy doszukują się swojej siły, przetrwają nawet największe rynkowe zawirowania.

RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2021
> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Rynek-Dostawcow-HoReCa-RAPORT-2021.png

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.