Polacy coraz chętniej zamawiają jedzenie online – znamy wyniki raportu

Udostępnij artykuł
Rynek zamówień jedzenia online rośnie w tempie nawet 50 proc. rocznie, a jego wartość to blisko 0,9 mld zł – wynika z danych PizzaPortal.pl. Dziś jedzenie w Polsce zamawia prawie 25 mln osób, które z każdym rokiem przeznaczają na ten cel większe środki. Wśród korzystających z usługi dominują kobiety. Najchętniej zamawiają mieszkańcy Krakowa i Sopotu, a wszyscy podkreślają, że najbardziej cenią sobie wysoką jakość posiłków i czas oraz punktualność dostawy. Prognozy dla rynku zamówień online są bardzo obiecujące. Szacuje się, że za pięć lat blisko połowa jedzenia będzie zamawiana przez internet, a rynek osiągnie wartość ok. 6 mld zł.

Według raportu PizzaPortal.pl „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce” branża HoReCa w naszym kraju rośnie ponad 6 proc. rok do roku i wyceniana jest obecnie na blisko 30 mld zł, z czego dostawy stanowią 6 mld zł. Sam rynek zamówień online to prawie 0,9 mld zł i rośnie w tempie nawet 50 proc. rocznie. Polacy pokochali jedzenie na wynos. Z danych platformy wynika, że obecnie aż 86 proc. użytkowników internetu deklaruje, że zamawia jedzenie do domu lub miejsca pracy.

Rynek dostaw jedzenia w Polsce. Źródło: PizzaPortal.pl „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce”

– Już w 2025 roku blisko połowa jedzenia będzie zamawiana przez internet, a wartość rynku dostaw ogółem wyniesie 11,8 mld zł. Dalszy rozwój platform typu PizzaPortal.pl, wchodzenie na rynek młodszego pokolenia, a także inwestycje restauracji w dostawę i internetowe kanały zamawiania, spowodują kolejne wzrosty obrotów – mówi Piotr Kruszyński, CEO, Członek Zarządu PizzaPortal.pl.

Wzrasta apetyt na jedzenie online 
Patrząc z punktu widzenia obrotów e-commerce, które szacuje się w 2018 r. na 45-50 mld zł, wartość rynku zamówień online jest jeszcze stosunkowo mała. Jednak dynamika przyrostu rzędu 40-50 proc. rocznie jest dużo większa niż wzrostu całego rynku e-commerce, którego obroty rosną 10-20 proc. rok do roku.

– Według badań, które przeprowadziliśmy, w styczniu 2019 r. aż 46 proc. użytkowników internetu zadeklarowało, że choć raz zamówiło jedzenie online. Oznacza to, że taka droga zamawiania jedzenia staje się coraz bardziej popularną dla Polaków. Choć zamówienia telefoniczne są nadal często wybierane, również wśród internautów, ich odsetek systematycznie spada – dodaje Kruszyński.

Sposoby zamawiania jedzenia z dowozem. Źródło: PizzaPortal.pl „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce”

Umacnia się pozycja agregatorów takich jak PizzaPortal.pl, kosztem stron internetowych i aplikacji mobilnych dedykowanych restauracjom. Aż 74 proc. zamawiających jedzenie online wybiera platformy takie jak PizzaPortal.pl.
Piaseczno na pozycji lidera i lepsze od stolicy
Z raportu wynika, że najchętniej zamówienia online składają mieszkańcy Krakowa, Sopotu i Wrocławia. Co ciekawe, na pozycji lidera pod względem najwyższej średniej wartości zamówień z kwotą 49,26 zł uplasowało się Piaseczno, przebijając o ponad 3 zł Warszawę.
Najniższą średnią wartość zamówień wciąż notuje się w byłych miastach wojewódzkich np. w Toruniu, gdzie średnio za zamówienie płacimy 32,3 zł. Zamawiający online wydają średnio 30-50 zł na posiłek. Konsumenci w całej Polsce najchętniej sięgają po pizzę (61 proc.), dania amerykańskie (22 proc.) i kuchnię azjatycką (8 proc.).
Blisko 90 proc. Polaków w wieku 15+ zamawia jedzenie z dowozem. Spośród nich, największą grupę stanowią osoby w wieku 25-44 lata i wynika to z ich siły nabywczej. Wśród nich są tacy, którzy rozpoczęli pierwszą pracę i pary żyjące w wolnych związkach. Tylko 22 proc. zamawiających stanowią single. Patrząc przez pryzmat zamówień online największą grupę stanowią osoby w wieku 15-34 lat oraz mieszkańcy dużych miast. To głównie Millenialsi i pokolenie Z, którzy zostali wychowani w dobie internetu i urządzeń mobilnych.
W zamawianiu jedzenia dominują kobiety (53 proc.). Pokazuje to swoistą zamianę ról społecznych. Panie nadal są decydentkami, jeśli chodzi o kulinarną aktywność, ale nie czują presji bycia perfekcyjną panią domu i gotowania samodzielnie.
Trwa boom na pizzę 
Jak wynika z raportu, najczęściej zamawiamy dla większej grupy, nawet pięciu osób. Nie dziwi więc tak duża popularność pizzy, którą można się podzielić ze znajomymi i rodziną. Stanowi ona 61 proc. zamówień w serwisie PizzaPortal.pl. Wygrywa ceną i różnorodnością smaków. W Polsce to właśnie pizzerie wyspecjalizowały się w dostawie pod nasze drzwi. Pizza świetnie znosi transport, a jej dostawa potrafi przynosić nawet 80 proc. obrotu restauracji. W serwisie PizzaPortal.pl pizzerie stanowią 51 proc. ogólnej liczby restauracji. Patrząc jednak przez strukturę rynku, gdzie pizzerie stanowią tylko 5 proc, przestrzeń do rozwoju rynku dostaw jest ogromna.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 03.04.2019
Aktualizacja: 03.04.2019