Polacy zmieniają plany urlopowe. Lody nad polskim morzem nadal najpopularniejsze

Udostępnij artykuł

Marka Koral zapytała Polaków jakie są ich tegoroczne plany wakacyjne. Ponad 1/5 ankietowanych zmienia swoje wakacyjne postanowienia i zamienia urlop za granicą na urlop w Polsce. Jako główny powód podają wzrost poziomu inflacji. Prawie 90 proc. Polaków spędzi w naszym kraju przynajmniej część swojego urlopu. Polacy najchętniej wyjadą nad polskie morze, które aż 74 proc. z nich kojarzy się z lodami jedzonymi na plaży.

Ostatnie lata z uwagi na m.in. pandemię, mocno pokrzyżowały plany Polaków, nie mogliśmy planować swoich wakacji z wyprzedzeniem, zostawaliśmy w domach i tęskniliśmy za urlopowymi wyjazdami. Kiedy pandemia nie jest już największym problemem, przyszedł kolejny, jeszcze poważniejszy. Trwająca wojna w Ukrainie, rozwijający się kryzys gospodarczy w całej Europie, a w konsekwencji także wzrost naszej inflacji. Dlatego również w tym roku plany wakacyjne Polaków musiały ulec zmianie. Marka Koral, polska firma, która na naszym rynku działa już przeszło 40 lat, zapytała Polaków o ich wakacyjne preferencje.  

Polacy zmieniają plany i wakacje spędzą w kraju

Z badania wynika, że ponad 1/5 Polaków[1] w tym roku zmieni swoje plany wakacyjne i zostanie w Polsce. Główną przyczyną tych zmian jest wzrost inflacji i rosnące ceny 57 proc. (w tym ceny paliw 34 proc.), a co za tym idzie troska o budżet domowy (50 proc.). Z kolei co czwarty Polak podjął decyzję o spędzeniu wakacji w kraju, ponieważ boi się sytuacji związanej z wojną w Ukrainie.

Swoje chwalicie – Polacy pokochali wakacje w Polsce

Te same badania pokazują, że aż 88 proc. Polaków spędzi przynajmniej część swojego urlopu w Polsce. Najpopularniejszą destynacją niezmiennie od lat jest Bałtyk (35 proc.) oraz polskie góry (23 proc.). Co ciekawe dla Polaków zmiana wakacyjnych planów to nie zawsze przykra konieczność. Już pandemia pokazała, że zaczęliśmy doceniać walory naszego kraju i potwierdzają to również najnowsze badania. Polacy doceniają przede wszystkim piękne krajobrazy Polski (40 proc), a także możliwość spędzenia wakacji w znanych im, ulubionych miejscach, do których lubią powracać (32 proc.). Ważnym aspektem, po trudnych sezonach pandemii, jest również wsparcie dla polskich przedsiębiorców i ich miejsc wypoczynkowych, które deklaruje (18 proc.).

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE maj – czerwiec 2022
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

Bałtyk i historyczne lody na patyku 

Aż 74 proc., zapytanych o to z jakim wakacyjnym miejscem w Polsce kojarzą im się lody, bez wahania wskazuje Bałtyk i niezapomniane wakacje nad polskim morzem.

Cieszymy się, że tak wiele osób docenia walory Polski. Jesteśmy polską firmą, dla której tradycja jest bardzo ważna, swoją 40 letnią historię opieramy na tradycyjnych recepturach lodów oraz współpracy z polskimi dostawcami, ale co roku oferujemy, szczególnie młodszym konsumentom, nowości na które czekają. Dzięki temu podczas wakacji naszymi lodami mogą cieszyć się wszyscy niezależnie od wieku i preferencji smakowych. Dane sprzedażowe pokazują, że podczas sezonu najwięcej lodów sprzedawanych jest właśnie nad polskim morzem. I mamy nadzieję, że również w tym roku, zgodnie z tradycją, po nasze lody sięgną kolejne pokolenia Polaków – mówi Piotr Gąsiorowski, dyrektor marketingu Koral.

Jak podaje firma Koral w miesiącach od kwietnia do września generowane jest ok 85 proc. całkowitej rocznej sprzedaży lodów.[2] Wzrost sprzedaży lodów w sezonie 2021 w porównaniu do 2020 roku był wygenerowany w miesiącach z wyższą niż w roku ubiegłym temperaturą (maj, czerwiec, lipiec).


[1] Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie marki Koral w czerwcu 2022 r., CAWI n=900.
[2] Dane CMR kategoria lodów impulsowych i familijnych „Wzrost sprzedaży lodów w sklepach małoformatowych” za 2021 r.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 06.07.2022
Aktualizacja: 06.07.2022