Problemy ze sprzedawcą prądu? Sprawdź, jak uchronić się przed podwyżkami

Udostępnij artykuł
Gigantyczne problemy na rynku energetycznym. Skutek? Lawinowo rosnące ceny prądu dla przedsiębiorców. Jakie są przyczyny nagłych wzrostów cen i czy można się przed nimi uchronić?

Upadek giganta

Problemy na rynku energii widoczne są już od stycznia, kiedy to w skutek rosnących cen na Towarowej Giełdzie Energii, zarówno niezależni sprzedawcy, jak i państwowe spółki, zaczęły podnosić ceny za sprzedaż prądu dla klientów biznesowych. Podwyżki są naprawdę zauważalne, ponieważ sięgają nawet 110 proc. Oznacza to, że dziś koszt zakupy energii elektrycznej jest ponad dwukrotnie większy niż jeszcze w styczniu. W konsekwencji, wielu właścicieli firm otrzymało pisma od swoich sprzedawców o konieczności podniesienia opłat za kWh, a także nałożenie dodatkowych kosztów np. opłaty handlowej.

Kilku niezależnych sprzedawców energii nie wytrzymało presji i braku stabilizacji rynku energetycznego, skutkiem czego było zaprzestanie działalności. Przykładem jest EdF (Energia dla Firm), która z dniem 7 września poinformowała swoich klientów (ponad 13 tys. firm) o zaprzestaniu działalności i konieczności przejścia w tzw. sprzedaż rezerwową lub znalezienie nowego sprzedawcy.

Drogo w rezerwie

Sprzedaż rezerwowa jest swego rodzaju gwarantem dla klientów, że w przypadku, gdy sprzedawca wypowie umowę lub zaprzestanie działalności, klientowi nie zostanie odcięty prąd. Ale minus tego zabezpieczenia jest taki, że ceny w sprzedaży rezerwowej są nawet dwukrotne wyższe od normalnych. To oznacza podwojenie miesięcznych rachunków za prąd. Zatem, to w interesie klienta jest poszukanie jak najszybciej nowego, stabilnego i wiarygodnego sprzedawcy.

Prawo wyboru

W takich sytuacjach liczy się każdy dzień. Kiedy klient trafia do sprzedaży rezerwowej, powinien jak najszybciej wybrać nowego sprzedawcę, szczególnie, że procesowanie chwilę trwa. Nie da się tego uruchomić z dnia na dzień, ponieważ zależy to od naszego dystrybutora lokalnego. Dlatego im szybciej się zdecydujemy, tym krócej będziemy płacić tak ogromne opłaty za energię elektryczną w rezerwówce.

Właściciele obiektów gastronomicznych nie mogą sobie pozwolić na takie ryzyko i utratę płynności finansowej. Dlatego wybierając nowego sprzedawcę, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników.

Jak wybrać bezpiecznego sprzedawcę prądu?

Gwarancja ceny – to bez wątpienia bardzo istotny aspekt umowy, jednakże przy obecnych wahaniach na rynku energii, uzyskanie całkowitej gwarancji od sprzedawcy jest prawie niemożliwe. Dlatego należy zawsze dopytać w ramach jakich działań dana gwarancja nam przysługuje. Kolejny ważny element to stabilizacja firmy. Wybierając sprzedawcę zweryfikujmy np. kapitał zakładowy, pochodzenie danej firmy i jej wiarygodność na rynku.

Po Prostu Energia, choć na rynku jest od 2016 roku, to przyglądając się jej z bliska, dowiadujemy się że całkowitym udziałowcem spółki jest potentat na światowym rynku energetycznym – grupa ALPIQ. Solidna szwajcarska grupa działa w 29 krajach Europy od ponad 100 lat. W Polsce ALPIQ działa nieprzerwanie od 18 lat, mając w swoim portfolio klientów duże, międzynarodowe spółki przemysłowe.

Grunt to rozwaga

Żaden właściciel lokalu gastronomicznego nie może sobie pozwolić na przestój lub straty spowodowane przerwami w dostawie prądu. Warto zatem zainteresować się możliwością zmiany sprzedawcy, nie tylko aby uchronić się przed takimi sytuacjami, ale także aby w dobie rosnących cen za energię, szukać najkorzystniejszej oferty.  Niezależni sprzedawcy, np. prowadzący sprzedaż internetową, mogą sobie pozwolić na obniżenie marży, ponieważ nie mają wysokich kosztów obsługi. Dziś Internet daje możliwość zawarcia umowy bez wychodzenia z pracy, bezpiecznie i w pełni legalnie. Korzystając z usług takiego sprzedawcy jak m.in. Po Prostu Energia można dokonać zmiany bardzo szybko, co w przypadku sytuacji kryzysowej, jaką jest wypowiedzenie umowy przez innego sprzedawcę, jest niewątpliwym atutem. Nie trzeba wyjeżdżać do punktów obsługi klienta, które w obecnej sytuacji są oblegane i stać w kolejkach, czekając na rozwiązanie problemu.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 18.09.2018
Aktualizacja: 18.09.2018