Rośnie sprzedaż włoskiego wina w Polsce

Udostępnij artykuł
76,7 mln euro – za taką kwotę włoscy producenci sprzedali wina do Polski w 2019 roku. To aż o 17,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wynik ten sytuuje Włochy na pierwszym miejscu pod względem wartości dostarczonego trunku spośród wszystkich krajów eksportujących go do Polski.

Konsumenci w Polsce mają już swoje ulubione włoskie wina, które cieszą się dużą rozpoznawalnością. Coraz częściej również zwracają uwagę na wysoką jakość trunku. Mając to na uwadze, Agencja Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich (ICE) organizuje już 4 edycję Borsa Vini, czyli Targów Win Włoskich.

Organizowana raz do roku przez ICE-Agencję Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich i otwarta przez Aldo Amati – ambasadora Włoch w Polsce impreza to jedna z najlepszych okazji do nawiązywania kontaktów handlowych między włoskimi producentami a polskimi importerami win. Podobnie jak w latach ubiegłych, tegoroczna edycja Borsa Vini skupia 33 eksporterów tego trunku z południowej i środkowej Italii. W tym roku, oprócz firm z Apulii, Sycylii, Kampanii i Bazylikaty, obecne będą również te, które pochodzą z Molise, Abruzji i Sardynii.

Od pewnego czasu zaobserwować można w Polsce wzmożone zainteresowanie takimi winami jak czerwone Montepulciano d’Abruzzo czy białe – Trebbiano d’Abruzzo. Ich relacja jakości do ceny powoduje, że zjednują sobie coraz więcej miłośników. Ale wina z naszego kraju to dla polskich konsumentów gwarancja najlepszych i najbardziej różnorodnych wrażeń smakowych. Opinia ta utrwaliła się w Polsce w ciągu ostatnich lat – mówi Antonino Mafodda, dyrektor ICE-AgencjI Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich – Sekcji Promocji Handlu Ambasady Republiki Włoskiej.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – LISTOPAD / GRUDZIEŃ 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

O popularności włoskich win nad Wisłą i Odrą świadczyć może dynamicznie rosnąca wartość ich importu. Wg szacunków, w 2019 roku Włosi dostarczyli Polsce ten trunek o wartości 76,7 mln euro i pod tym względem uplasowali się na 1 miejscu. Rok wcześniej również sytuowali się na pozycji lidera i sprzedali polskim odbiorcom wino za blisko 65 i pół miliona euro. Konsumenci upodobali sobie przede wszystkim musujące Prosecco i czerwone, esencjonalne, Primitivo. Coraz popularniejsze stają się inne rodzaje wina z południowej Italii. Np. czerwone Nero d’Avola, białe Grillo i Cataratto z Sycylii czy czerwone Aglianico z Kampanii. Dlatego też pozycja włoskich producentów jest w Polsce najmocniejsza. Wg szacunków w 2019 roku Włochy mają aż ponad 23 procentowy udział w polskim rynku. Na drugim miejscu plasują się Niemcy (ponad 13 proc.), które dostarczyły do Polski wino za 42,3 mln euro i Francja (11,8 proc.) – 38,4 mln euro.

Dostrzegamy dużą otwartość Polaków na nowe wyzwania smakowe. Z myślą o nich zaprosiliśmy wielu, nieobecnych dotąd na tutejszym rynku producentów. M.in. z środkowej prowincji Molise – dodaje Antonino Mafodda.

Włoski eksport win do Polski rósł w ostatnich latach bardzo dynamicznie. W 2015 roku jego wartość wynosiła 39, 1 mln euro, w 2016 – prawie 47 mln, w 2017 – 54 mln, a w 2018 – 65,4 mln. Pozostałe miejsca wśród eksporterów w 2019 roku zajęli: USA, Hiszpania, Portugalia, Chile i Bułgaria.
Włochy to największy producent i eksporter win na świecie. Wg szacunków w 2019 wyprodukowały 46 mln hl win, wyprzedzając pod względem produkcji Francję i Hiszpanię i wyeksportowały wino o wartości 6,3 mld euro. Główne rynki eksportowe Włoch to: USA, Niemcy, Wielka Brytania, Szwajcaria i Kanada.

ICE – Agencja Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich
Sekcja Promocji Handlu Ambasady Republiki Włoskiej

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 07.02.2020
Aktualizacja: 07.02.2020