Jeszcze we wrześniu, prognozy na czwarty kwartał nie napawały optymizmem. Przez ostatnie miesiące przywykliśmy do tego, że okno rezerwacyjne drastycznie się skróciło. Ostatnie lata pokazywały wręcz odwrotną tendencję, ale po rozpoczęciu okresu pandemii planowanie strategiczne jest gigantycznym wyzwaniem – mówi Katarzyna Chmiel, dyrektor generalna Hoteli Nosalowy, podsumowując sytuację na rynku hotelarskim w Zakopanem w czwartym kwartale 2021 r.
Popyt, który notowaliśmy w okresie wakacyjnym dał nam delikatny oddech. Pomimo ograniczeń, w jakich musimy się poruszać, dał nadzieję, na zmniejszanie strat, które ponieśliśmy od początku pandemii. Wzrost zachorowań w październiku, przy jednoczesnym braku „luzowania” restrykcji nie odstraszył naszych gości. Pierwszy miesiąc czwartego kwartału, dzięki udanemu sezonowi MICE , był bardzo udany. Dzięki dobremu zarządzaniu ceną mogliśmy osiągać wyższe średnie ceny i przychody w przeliczeniu na pokój niż w 2019 roku. Choć ogólnie popyt był mniejszy i przełożyło się to niestety także na wyniki firmy. Listopad już był dużym wyzwaniem dla nas, aby osiągać założenia mocno zweryfikowane przez czwartą falę COVID-19.
Czwarty kwartał na rynku hotelarskim w Zakopanem
W naszych analizach czwarty kwartału nie porównujemy do roku 2020, ponieważ już w październiku i listopadzie Nosalowy Dwór Resort & Spa oraz Nosalowy Park Hotel & Spa były zamknięte i nie mogliśmy prowadzić działalności. Dlatego ostatni kwartał2021 porównujemy do roku 2019. Tu, w porównaniu z 2019, bierzemy pod uwagę istotne ograniczenia i problemy, które pojawiły się w naszej branży. Największym z nich, oprócz rządowych restrykcji, jest deficyt na rynku pracowniczym, który dotknął wszystkie sektory gospodarki. Restrykcje i wytyczne, które mamy spełnić powodują, że obsługa gości na odpowiednim poziomie wymaga jeszcze większej liczby rąk do pracy, których nadal brakuje.
Pierwsze dwa miesiące roku były zawsze najlepszym okresem dla rynku hotelarskiego w Zakopanem. Obecna sytuacja, czyli ponowne zmniejszenie Occ do poziomu 30 proc. bardzo ogranicza możliwości działania. Przeniesienie odpowiedzialności na przedsiębiorcę dotyczące sprawdzania osób zaszczepionych bez umocowania prawnego, nie pomagają w komunikacji z gośćmi i planowaniu działalności operacyjnej. To powoduje, że musimy…Pełną treść komentarza publikujemy w aktualnym wydaniu ŚWIAT HOTELI – czasopismo hotelarzy. Prosimy kliknąć, aby się zapoznać.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.