Trendy w marketingu, których nie można pominąć w 2021 roku

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Rok 2021 był dla branży gastronomicznej czasem ciężkim i zarazem wyjątkowym. Nie tylko właściciele biznesów, ale wszystkie osoby związane z komunikacją i zarządzaniem firmami związanymi z szeroko pojętym sektorem HoReCa, musiały nauczyć się funkcjonować w zupełnie innym świecie. Co ciekawe, oprócz strat, jakie przyniosła pandemia, zyskaliśmy wiele, jeśli chodzi o postęp technologiczny, który pociągnął za sobą wiele trendów. Co królowało w tym sektorze w ostatnich miesiącach? Jakie trendy pozostaną z nami na dłużej? Na te i inne pytania odpowiada Magdalena Malutko, CEO Agencji kreatywnej Od kuchni.

Diametralna zmiana, jakiej doświadczyliśmy w ubiegłym roku znacząco wpłynęła na to, jak funkcjonowała branża gastronomiczna w ostatnich kwartałach. Nowe trendy i nowe wyzwania komunikacyjne okazały się codziennością, z jaką mierzyły się tysiące firm. W tym także na trendy i działania komunikacyjne, z którymi musiały zmierzyć się firmy związane z szeroko pojętą gastronomią. Zmieniły się ludzkie pobudki i zachowania, a więc zmienić musiały się i strategie działania na wszystkich obszarach komunikacji z klientem docelowym.

Czego chcą konsumenci?

Mówiąc wprost – chcą by świat był lepszy, zarówno dla własnego dobra, jak i dla dobra ogółu. Chcą nowych sposobów na wygodne i bezpieczne życie, czy to w zaciszu domowym, czy poza nim. Ponadto, od firm oczekuje się czegoś więcej, niż tylko dostarczania dobrych jakościowo usług lub produktów, dlatego rok 2021 przyniósł nam rozwój działań w obrębach CSR (Społecznej Odpowiedzialności Biznesu), jak i działań proekologicznych oraz pro pracowniczych.

Mając tę wiedzę, warto przełożyć ją na konkretne działania. Poniżej omówię kilka kluczowych trendów, które wykształciły się w 2021 roku i zdecydowanie zostaną z nami na długo.

Wspólne budowanie lepszej przyszłości

Brzmi dość trywialnie, prawda? To sformułowanie kryje w sobie jednak dużo więcej niż może nam się wydawać. Wspólne budowanie lepszej przyszłości mieści w sobie zagadnienia związane zarówno z ekologią, jak i dbaniem o to, by nie tylko nam, jako jednostkom, lecz także ogółowi społeczeństwa żyło się lepiej. Co ważne – globalny kryzys zdrowotny mocno wpłynął nie tylko na potrzeby ludzi, ale także na sposób podejmowania decyzji zakupowych.

Jak przekuć ten trend na komunikację?
  • Jeśli robisz cokolwiek dla dobra społeczeństwa, zbierasz pieniądze na szczytny cel, czy zmieniłeś plastik na materiały korzystne dla środowiska  – komunikuj to, a z pewnością zostanie to docenione.
  • Postaw na emloyer branding, czyli wszystkie działania mające na celu budowanie wizerunku firmy, jako „pracodawcy z wyboru”. Pokazuj swoich pracowników w mediach społecznościowych, dziel się ich historiami, pokaż, że pracownicy są dla Ciebie ważni. Dzięki temu zyskasz zarówno w oczach pracowników, bo poczują się docenieni, jak również zbudujesz silne podwaliny pod przyszłe rekrutacje. Kto nie chciałby pracować w firmie, w której docenia się pracowników, prawda?
Wygoda i bezpieczeństwo

Konsumenci uwielbiali wygodę na długo przed pandemią, jednak to właśnie czasy lock downów zmusiły firmy do wyjścia naprzeciw konsumentom. Co to oznacza? Całkowite uproszczenie drogi zakupowej oraz zapewnienie klientom możliwości dokonania szybkiego, lecz zarazem bezpiecznego zakupu – zarówno stacjonarnie, jak i online. I to właśnie online jest tu kwestią kluczową, bowiem szacuje się, że gdyby nie pandemia, to bylibyśmy na tym etapie rozwoju e-commerce za co najmniej 10-15 lat. Pandemia wszystko przyspieszyła, więc każdy z nas musiał się do tego przystosować i wdrożyć w swoich firmach odpowiednie działania.

Jak przekuć ten trend na komunikację?
  • Bądź dostępny online. Nieważne, czy prowadzisz restaurację, czy sprzedajesz sprzęt gastronomiczny lub produkty spożywcze. Rok 2021 pokazał, że bez rozwoju komunikacji i sprzedaży online, ciężko będzie przetrwać na rynku. Pamiętaj także, aby komunikować, że wszyscy Twoi pracownicy zachowują wszelkie normy bezpieczeństwa, a upieczesz przysłowiowe dwie pieczenie na jednym ogniu. Wygoda i bezpieczeństwo, bezpieczeństwo i wygoda. Te dwa elementy koniecznie muszą iść ze sobą w parze w dzisiejszych czasach.
  • Jeśli już jesteś online – koniecznie zadbaj o cały proces zakupowy. W tym przypadku ważne jest także doradztwo w zakresie doboru produktów. Dawniej oczekiwano tego tylko w sklepach stacjonarnych, gdzie doradca/sprzedawca mógł co nieco opowiedzieć o danym produkcie. Dziś wymaga się tego także w przestrzeni online, dlatego zadbaj o komunikację w mediach społecznościowych, bądź także obecny w mediach, a jeśli prowadzisz sklep – pamiętaj o odpowiednich opisach na stronie www, blogu firmowym, e-mail marketingu oraz najlepszym poziomie obsługi klienta.
Czas jako najwyższa wartość

Od zawsze mówiono, że czas to pieniądz, jednak w roku 2020 i 2021 przeszedł on całkowitą transformację. Wszyscy ludzie musieli zwolnić lub nawet wyhamować i to w jednym czasie, dlatego też zaczęli bardziej doceniać czas, którego przed pandemią mieli tak mało. Trend dotyczący docenienia czasu łączy się poniekąd z rozwojem działań online, o których wspominałam wyżej, jednak nie tylko. Dostrzegamy go zarówno w rozwoju aplikacji mobilnych z możliwością zamówienia jedzenia do domu, lecz również m.in. we wzroście zainteresowania możliwościami wspólnego spędzania czasu.

Jak przekuć ten trend na komunikację?
  • Pokaż, że Twoja firma naprawdę ceni czas swoich klientów, czy gości. Komunikuj jaki jest czas realizacji zlecenia/zamówienia i jednocześnie staraj się, aby był jak najszybszy. Dzięki temu zachęcisz potencjalnych klientów do zakupu. Realizujesz zamówienia w ciągu 24 godzin? A może kurier jest w stanie dostarczyć jedzenie z Twojej restauracji w ciągu 30 minut od złożenia zamówienia? Wszystkie tego typu komunikaty są na wagę złota i uwierz – zostaną docenione przez odbiorców. A co za tym idzie – będą zamawiać u Ciebie więcej, a więc sprzedaż wzrośnie.
  • Pamiętaj o tym, że odpowiednia obsługa klienta to klucz do sukcesu. Odpowiadaj na zapytania jak najszybciej, miej osobę dedykowaną do odpowiedzi na wszystkie recenzje i pytania w mediach społecznościowych. Przez to, że ludzie zaczęli bardziej doceniać swój czas, stali się także bardziej roszczeniowi i oczekują odpowiedzi w bardzo szybkim tempie. Warto mieć to na uwadze w budowaniu komunikacji marki i delegowaniu poszczególnych zadań.
Cały tekst publikujemy w
NOWOŚCI GASTRONOMICZNE listopad 2021
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 15.12.2021
Aktualizacja: 15.12.2021