Zbigniew Dolata z Etno Cafe o cechach dobrego dostawcy

Udostępnij artykuł
Przy wyborze produktów przede wszystkim zwracamy uwagę na jakość. Produkt musi być smaczny i bazować na wysokiej jakości składnikach. Dlatego od dostawców oczekujemy m.in. ciast sporządzanych na maśle, jaj z wolnego wybiegu i naturalnego syropu do kawy bez dodatków konserwujących. Docelowo będziemy także selekcjonować dostawców pod kątem tego, czy stosują ekologiczne opakowania.

Po drugie, liczy się dla nas bezpieczeństwo dostaw, tak pod kątem HACCP (systemu mającego na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności), jak i stabilności oraz częstotliwości dostaw.Bardzo ważna jest też dla nas jakość wyposażenia, zapewniająca trwałość, bezawaryjność oraz wysokiej jakości produkt końcowy. Korzystamy z produktów renomowanych producentów, będących liderami w swoich segmentach, takich jak Graner ICE (chłodnictwo), Primulator (ekspresy, młynki), Winterhalter (zmywarki), 366 Concept (meble, fotele) Fameg (meble i fotele) czy Faema (ekspresy).

Czym powinien wyróżniać się rzetelny dostawca, z którym chętnie nawiążecie długofalową współpracę?

Przede wszystkim otwartością na partnerską współpracę na zasadzie win-win. Po drugie, elastycznością i zrozumieniem potrzeb firmy, która jest na etapie dynamicznego rozwoju. Po trzecie, zapewnieniem wysokiej jakości produktu w optymalnej cenie i z elastycznymi warunkami płatności. Po czwarte, dostawca powinien być liderem w swojej branży lub przynajmniej pretendować do tej roli. Powinien także posiadać ofertę produktową o zróżnicowanych kosztach, którą możemy efektywnie dopasować do obecnych potrzeb.

Jak oceniacie ubiegły rok w kontekście dostawców HoReCa i jakie są prognozy na bieżący 2019 rok? Jakie trendy wpłynęły na poszerzenie puli dostawców?

W minionym roku skupiliśmy się na ścisłej selekcji dostawców, którzy byliby w stanie zapewnić szeroką gamę produktów. To wiązało się z ograniczeniem ich liczby i optymalizacją naszych procesów. Jeśli chodzi o rynek w całości, to z pewnością należy zwrócić uwagę na rozwój dostawców oferujących swoje produkty online. W nowym roku można się spodziewać jeszcze lepszej dostępności produktów ekologicznych, opartych o naturalne składniki oraz produktów biodegradowalnych. Z tych będziemy się starać korzystać, bowiem mamy na celu stworzenie pierwszego w Polsce ekosystemu kawowego. Sprowadzamy zielone ziarno, które wypalamy we własnej palarni, produkujemy cold brew coffee i zapewniamy miejsce do konsumpcji przez naszą sieć kawiarni. Zostaje tylko to by zająć się efektem ubocznym procesu – odpadami, za nie też chcemy wziąć odpowiedzialność.

Jakie produkty są dla Was trudno dostępne?

W obecnych czasach nie ma problemów z dostępnością wymarzonego produktu. Rynek jest gotowy na zapewnienie zróżnicowanych i najróżniejszych potrzeb klientów. Jedyną przeszkodą może być cena. To ona sprawia, że w Polsce praktycznie niedostępne są najwyżej oceniane kawy świata, które mają swoich stałych klientów w takich krajach jak USA czy Japonia.  

Ostatnie lata to zdecydowane zwiększenie dostępności do produktów dla branży kawiarnianej. W dużej mierze odpowiada za nie rozwój sklepów internetowych. Łatwiej dostępne są wspomniane produkty ekologiczne, zwiększa się także podaż produktów kraftowych, często wytwarzanych przez niewielkie, lokalne podmioty. Rośnie także rynek biodegradowalnych opakowań, które zaczynamy wykorzystywać w naszych kawiarniach.

Jakie nowości proponują dostawcy?

Coraz częściej oferowane produkty mają cechy, które stają się nam bliskie: autentyczności, ekologia i łatwości recyklingu. Ciekawą nowością jest też zaawansowana technologia. Przykładem mogą być stosowane przez nas energooszczędne zmywarki Winterhalter, które posiadają m.in. funkcję regulacji ciśnienia wody, zintegrowany system odzysku ciepła czy możliwość optymalizacji procesu zmywania poprzez aplikację.

Jakich dostawców aktualnie poszukujecie?

Zależy nam głównie na dostawcach oferujących szeroką gamę wysokiej jakości produktów. Takich, którzy zapewnią atrakcyjne warunki logistyczne, krótki czas reakcji na zamówienie i dostosowane do naszego rozwoju terminy płatności. Poszukujemy także dostawców, z którymi uda nam się przejść proces zmian w stronę wspomnianego wcześniej zintegrowanego ekosystemu kawowego.

Stawiacie na lokalnych dostawców czy duże hurtownie, a może korzystacie z obydwu możliwości?

Stawiamy zawsze na wysoką jakość produktu. Jeśli lokalny dostawca jest nam w stanie zapewnić dogodne dla nas warunki współpracy, to skorzystamy z niego w pierwszej kolejności. Jeśli dostawca nie będzie w stanie zapewnić najwyższej jakości, to, pomimo zalet związanych z patriotyzmem lokalnym, a także np. z logistyką, czy ceną, nie będziemy współpracą zainteresowani. Jeśli chodzi o produkt spożywczy, surowiec, to liczy się autentyczność oraz wiedza o pochodzeniu produktu i sposobie jego wytworzenia. Przykładem mogą mogą być nasi dostawcy jajek z wolnego wybiegu lub lokalni dostawcy ciast – firmy Słodko we Wrocławiu czy Formy Proste w Warszawie  – którzy każdego dnia z samego rana dostarczają nam świeżo pieczone serniki, brownie i tarty. W przypadku wyposażenia kawiarni są to zazwyczaj duże firmy lub wręcz marki światowe, które są w stanie zapewnić najwyższą jakość produktu.

Wypowiedź powstała na potrzeby:
RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 27.02.2019
Aktualizacja: 28.02.2019