ABC wegańskiego smażenia

Stale przybywa Polaków na diecie wegańskiej oraz wegetariańskiej. Możemy liczyć ich już w… milionach! Co więcej, liczba osób preferujących żywienie roślinne będzie się stale zwiększać. Potrawy wegańskie i wegetariańskie obecnie podbijają karty najlepszych restauracji na całym świecie. Tych zmian nie da się już zatrzymać. Czasem jednak wegańskie smażenie bywa problematyczne dla szefów kuchni. O czym warto pamiętać, smażąc wege produkty i dania?

O tym, że smażone dania smakują lepiej wiemy nie tylko z własnych doświadczeń i obserwacji preferencji gości. Jednak także z badań. Za wyjątkowy efekt smaku i aromatu smażonych potraw odpowiada bowiem reakcja Maillarda. Więcej na jej temat można przeczytać na stronie Smazymy.com. Warto wykorzystać tę wiedzę przy tworzeniu wegetariańskiego i wegańskiego menu, aby pomimo wykluczania odzwierzęcych produktów dostarczać swoim gościom pełnię kulinarnych doznań. O czym musimy pamiętać smażąc w kuchni roślinnej? Sprawdźmy!

Na czym smażyć wegańskie produkty i dania?

Najważniejszy jest wybór właściwego tłuszczu do smażenia. Tłuszcz nie może mieć w swoim w składzie żadnych substancji pochodzenia zwierzęcego: domieszki masła i smalcu są absolutnie wykluczone! Dobrym wyborem będą zatem oleje i frytury o 100 proc. roślinnym składzie, takie jak rafinowany olej rzepakowy Top Q oraz frytury z kategorii premium od Kruszwicy. Pamiętajmy, aby dobrać odpowiedni tłuszcz do produktu i techniki smażenia. Do innych celów użyjemy oleju, a do innych – frytury. Więcej o tym, jak wybierać tłuszcz do danego produktu i techniki smażenia znajdziesz na stronie smazymy.com w dziale Jak Usmażyć, który powstaje przy współpracy z doświadczonymi szefami kuchni. Warto także zwrócić uwagę na jakość i skład produktu, punkt dymienia czy też kwestie podrzędne, takie jak chociażby poręczność stosowania.

Wege smażenie – kilka cennych rad

Przede wszystkim produkty wegańskie należy smażyć w osobnej frytownicy lub na osobnej patelni i oczywiście, na innym tłuszczu niż produkty zawierające choćby śladowe ilości substancji pochodzenia zwierzęcego. Nie chodzi wyłącznie o mięso – chodzi także o każdy składnik dania – jeśli smażyliśmy np. produkt roślinny, do panierowania którego użyliśmy wcześniej jajka, to nie możemy już smażyć w tym samym tłuszczu dania wegańskiego. Uważajmy zatem na składniki, których używamy do do panierowania i doprawiania: nie tylko na sam tłuszcz.

Na co uważać w kuchni wegańskiej?

Przede wszystkim nie używajmy żadnych produktów nabiałowych, miodowych oraz mięsnych. Nie możemy zaserwować również nic, co w swoim składzie zawiera pojedyncze składniki pochodzenia zwierzęcego. Są to między innymi: żelatyna, karmin, serwatka, karuk lub szelak. Bierzemy pod lupę sosy i przetwory, z którymi podajemy swoje wegańskie dania. Czytajmy uważnie wszystkie składy na etykietach, przechowujemy produkty przeznaczone do dań wegańskich w specjalnie wydzielonych do tego miejscach (półki, szafki, lodówki) i smażymy osobno dania wege – na wysokiej jakości, roślinnych tłuszczach!

Autor reprezentuje portal gastronomiczny Smazymy.com.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.