Dostawca – kluczowy partner w biznesie SPA

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] Wśród strategicznych wyborów związanych z funkcjonowaniem SPA, wybór dostawców jest szczególnie ważny i nie należy go lekceważyć. Pomyłka może mieć negatywny wpływ na komfort pracy i jakość usług, a ostatecznie także na wizerunek i kondycję finansową SPA. Oto kilka wskazówek, które pomogą odnaleźć się w gąszczu dostawców – pisze w najnowszym wydaniu Świata Hoteli Aneta Muller, właścicielka SPA Consulting.

Jak bez wątpienia wiecie, jeżeli chodzi o kosmety­ki i w mniejszym stopniu sprzęt, na rynku jest mnóstwo pozycji i nie jest łatwo wybrać między produktami, które na pierwszy rzut oka wyglądają bar­dzo podobnie.

W przypadku kosmetyków wybór dostawcy SPA oznacza przede wszystkim wybór jednej lub dwóch marek z coraz bardziej zaawansowanymi technicznie produktami. Należy pamiętać, że będzie to współpraca długotermi­nowa, a wybrana marka kosme­tyczna będzie wpływać na wize­runek obiektu i jego pozycjono­wanie. Najlepszym sposobem na uniknięcie pomyłki jest dokładne określenie jakiego produktu po­trzebujecie i krytyczne spojrzenie na przedstawianą przez dostaw­ców ofertę handlową.

Wypadkowa. Najpierw produkt, a potem dostawca

Pierwsza rada – dokonujcie wy­borów zgodnie z własnymi po­trzebami, co zakłada, że zostały one wcześniej jasno określone zgodnie z filozofią i pozycjono­waniem SPA (rodzaj klientów, atmosfera, typ oferowanych za­biegów). Oferta musi być spój­na. Najpierw wybieramy rodzaj, charakter produktu, jakiego po­trzebujemy, a potem dostawcę. Jeżeli mówimy o Eco Spa to szu­kamy kosmetyków ekologicznych z certyfikatem EcoCert. Jeżeli SPA jest mineralne to nie wybieramy dostawcy kosmetyków zioło­wych, a szukamy dystrybutorów kosmetyków mineralnych. Jeżeli mamy klienta premium to szuka­my dostawców kosmetyków pre­mium. Niestety, w praktyce wiele obiektów nie definiuje właściwie swoich potrzeb pozostawiając dostawcom swobodę wyboru produktów, co ma mniej lub bar­dziej poważne konsekwencje dla spójności oferty i kosztów. Proszę nie zrozumieć mnie źle. Nie mó­wię tu o złej woli dostawców.

Druga rada, jakiej chciałabym udzielić to posiadanie w zespole decyzyjnym osoby, która jest spe­cjalistą w dziedzinie kosmetyków. Wie, jak rozszyfrować etykiety i ma wiedzę na temat składników aktywnych w produktach czy rze­czywistej skuteczności urządzeń.

Wreszcie, zawsze należy sku­piać się na jakości. SPA jest po­strzegane przez klientów jako miejsce luksusowe. Obecność profesjonalnego, wysokowydaj­nego sprzętu i produktów mówi wiele o jakości usług. Nie ma sen­su oferować tanich produktów, jeśli są niskiej jakości. Rozczarują klientów, a nawet mogą wywołać niepożądane reakcje czy uszko­dzenia skóry. W szczególności należy sprawdzić, czy produkt jest zgodny z rozporządzeniem (WE) nr 1223/2009, czy jest produko­wany i pakowany zgodnie z nor­mą ISO 22716 i jest zgłoszony do CPNP (Cosmetic Portal Notifica­tion Portal).

Kiedy już wiemy, jakiego pro­duktu potrzebujemy np. ekolo­gicznych kosmetyków mineral­nych dla klienta premium z ofertą zabiegów na twarz i ciało na­kierowanych np. szczególnie na efekt anti-age, ale o charakterze wellness, z pełną ofertą kosmety­ków detalicznych do odsprzedaży w SPA, wtedy szukamy dostawcy.

Rodzaje dostawców. Jakiego wybrać?

Producent kosmetyków: Są to często małe firmy lub wręcz przeciwnie, bardzo duzi produ­cenci, którzy bezpośrednio zaj­mują się komercjalizacją swoich produktów na zasadzie B2B i B2C. Producenci często nakładają dość wysokie minimalne stawki za­mówień pod względem ilości i/lub wartości dla sprzedawców detalicznych i rzadko oferują ceny niższe niż te naliczane przez hurtowników i dystrybutorów, z którymi współpracują.

Producent marki własnej: Opracuje dla Ciebie oryginalny produkt, który będzie sprzedawany pod Twoją marką. Potężne przedsięwzięcie, które zwykle wiąże się z bardzo wysokimi kosztami i dużymi ilościami. Wymaga też dużo czasu. Oznacza jednak, że możesz mieć produkty, które będą wysoce dostosowane do twoich konkretnych potrzeb. Jest to również mocne narzędzie marketingowe, pod warunkiem posiadania zasobów i struktur do promowania marki.


Hurtownik: Jest to podmiot pośredniczący, który kupuje towary w dużych ilościach i odsprzedaje je detalistom, wyłącznie w celu generowania zysków. Działa jako pośrednik między producentem (lub dystrybutorem) a sprzedawcą detalicznym. Kupując duże ilości bezpośrednio od producenta lub wytwórcy towarów, hurtownik uzyskuje produkty po niskich cenach i sprzedaje je detalistom po cenach wyższych. Hurtownicy zazwyczaj działają na…Cały wywiad publikujemy w Świat Hoteli wrzesień-październik 2023. Kliknij, aby zapoznać się z pełną treścią

Świat Hoteli wrzesień-październik 2023

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione