[SPECJALNIE DLA NAS] Wśród strategicznych wyborów związanych z funkcjonowaniem SPA, wybór dostawców jest szczególnie ważny i nie należy go lekceważyć. Pomyłka może mieć negatywny wpływ na komfort pracy i jakość usług, a ostatecznie także na wizerunek i kondycję finansową SPA. Oto kilka wskazówek, które pomogą odnaleźć się w gąszczu dostawców – pisze w najnowszym wydaniu Świata Hoteli Aneta Muller, właścicielka SPA Consulting.
Jak bez wątpienia wiecie, jeżeli chodzi o kosmetyki i w mniejszym stopniu sprzęt, na rynku jest mnóstwo pozycji i nie jest łatwo wybrać między produktami, które na pierwszy rzut oka wyglądają bardzo podobnie.
W przypadku kosmetyków wybór dostawcy SPA oznacza przede wszystkim wybór jednej lub dwóch marek z coraz bardziej zaawansowanymi technicznie produktami. Należy pamiętać, że będzie to współpraca długoterminowa, a wybrana marka kosmetyczna będzie wpływać na wizerunek obiektu i jego pozycjonowanie. Najlepszym sposobem na uniknięcie pomyłki jest dokładne określenie jakiego produktu potrzebujecie i krytyczne spojrzenie na przedstawianą przez dostawców ofertę handlową.
Wypadkowa. Najpierw produkt, a potem dostawca
Pierwsza rada – dokonujcie wyborów zgodnie z własnymi potrzebami, co zakłada, że zostały one wcześniej jasno określone zgodnie z filozofią i pozycjonowaniem SPA (rodzaj klientów, atmosfera, typ oferowanych zabiegów). Oferta musi być spójna. Najpierw wybieramy rodzaj, charakter produktu, jakiego potrzebujemy, a potem dostawcę. Jeżeli mówimy o Eco Spa to szukamy kosmetyków ekologicznych z certyfikatem EcoCert. Jeżeli SPA jest mineralne to nie wybieramy dostawcy kosmetyków ziołowych, a szukamy dystrybutorów kosmetyków mineralnych. Jeżeli mamy klienta premium to szukamy dostawców kosmetyków premium. Niestety, w praktyce wiele obiektów nie definiuje właściwie swoich potrzeb pozostawiając dostawcom swobodę wyboru produktów, co ma mniej lub bardziej poważne konsekwencje dla spójności oferty i kosztów. Proszę nie zrozumieć mnie źle. Nie mówię tu o złej woli dostawców.
Druga rada, jakiej chciałabym udzielić to posiadanie w zespole decyzyjnym osoby, która jest specjalistą w dziedzinie kosmetyków. Wie, jak rozszyfrować etykiety i ma wiedzę na temat składników aktywnych w produktach czy rzeczywistej skuteczności urządzeń.
Wreszcie, zawsze należy skupiać się na jakości. SPA jest postrzegane przez klientów jako miejsce luksusowe. Obecność profesjonalnego, wysokowydajnego sprzętu i produktów mówi wiele o jakości usług. Nie ma sensu oferować tanich produktów, jeśli są niskiej jakości. Rozczarują klientów, a nawet mogą wywołać niepożądane reakcje czy uszkodzenia skóry. W szczególności należy sprawdzić, czy produkt jest zgodny z rozporządzeniem (WE) nr 1223/2009, czy jest produkowany i pakowany zgodnie z normą ISO 22716 i jest zgłoszony do CPNP (Cosmetic Portal Notification Portal).
Kiedy już wiemy, jakiego produktu potrzebujemy np. ekologicznych kosmetyków mineralnych dla klienta premium z ofertą zabiegów na twarz i ciało nakierowanych np. szczególnie na efekt anti-age, ale o charakterze wellness, z pełną ofertą kosmetyków detalicznych do odsprzedaży w SPA, wtedy szukamy dostawcy.
Rodzaje dostawców. Jakiego wybrać?
Producent kosmetyków: Są to często małe firmy lub wręcz przeciwnie, bardzo duzi producenci, którzy bezpośrednio zajmują się komercjalizacją swoich produktów na zasadzie B2B i B2C. Producenci często nakładają dość wysokie minimalne stawki zamówień pod względem ilości i/lub wartości dla sprzedawców detalicznych i rzadko oferują ceny niższe niż te naliczane przez hurtowników i dystrybutorów, z którymi współpracują.
Producent marki własnej: Opracuje dla Ciebie oryginalny produkt, który będzie sprzedawany pod Twoją marką. Potężne przedsięwzięcie, które zwykle wiąże się z bardzo wysokimi kosztami i dużymi ilościami. Wymaga też dużo czasu. Oznacza jednak, że możesz mieć produkty, które będą wysoce dostosowane do twoich konkretnych potrzeb. Jest to również mocne narzędzie marketingowe, pod warunkiem posiadania zasobów i struktur do promowania marki.
Hurtownik: Jest to podmiot pośredniczący, który kupuje towary w dużych ilościach i odsprzedaje je detalistom, wyłącznie w celu generowania zysków. Działa jako pośrednik między producentem (lub dystrybutorem) a sprzedawcą detalicznym. Kupując duże ilości bezpośrednio od producenta lub wytwórcy towarów, hurtownik uzyskuje produkty po niskich cenach i sprzedaje je detalistom po cenach wyższych. Hurtownicy zazwyczaj działają na…Cały wywiad publikujemy w Świat Hoteli wrzesień-październik 2023. Kliknij, aby zapoznać się z pełną treścią
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione