Dyrektor regionalny Starbucks: Wspólnie z gośćmi możemy zmieniać rzeczywistość

Udostępnij artykuł

[TYLKO U NAS] Vedran Modrić – dyrektor regionalny Starbucks w Polsce, w rozmowie z nami opowiada o czasie lockdownu, zmianach nawyków gości i planach marki na najbliższą przyszłość.

Jak podsumowałby Pan miniony rok w kontekście prowadzenia działalności w czasie trwającej pandemii?

Pomimo wymagających warunków, Starbucks cały czas realizuje założone cele rozwoju marki. Już na początku pandemii dostosowaliśmy nasze procesy i zasady operacyjne do zaistniałej sytuacji, dzięki czemu dużo łatwiej przeszliśmy przez rok 2021. W ubiegłym roku nasza sieć otworzyła dwie nowe kawiarnie. Niezmiennie skupiamy się na wzmacnianiu filarów, które od lat wyróżniają Starbucks. Takich jak: wyjątkowa obsługa, indywidualne podejście do gościa, kultowe produkty oraz odpowiedzialność społeczna marki.

Rozwój kanału delivery

Przez cały 2021 rok dynamicznie rozwijaliśmy kanał delivery. Po tym, jak w 2020 roku rozpoczęliśmy współpracę z pierwszym dostawcą, platformą Glovo, nasza marka następnie pojawiła się w ofercie Pyszne.pl i Uber Eats. W chwili obecnej nasi goście bardzo cenią sobie możliwość dostarczania ich ulubionych produktów pod same drzwi.

Od 2020 roku jesteśmy również partnerem aplikacji „Too Good To Go”, która w prosty sposób łączy jej użytkowników z miejscami, gdzie na koniec dnia zostaje niesprzedana żywność. Ostatnie dwa lata pokazały, jak ważna jest troska o siebie nawzajem oraz środowisko. Dzięki współpracy, w 2021 roku uratowaliśmy  przed wyrzuceniem ponad 340 tys. produktów. Takie liczby przypominają nam, że małymi krokami, wspólnie z naszymi gośćmi naprawdę możemy zmieniać rzeczywistość dookoła nas.


Jakie są przewidywania odnośnie wyników sprzedaży na ten rok?

Z optymizmem weszliśmy w 2022 rok, w którym planujemy kolejne wyzwania. Cieszymy się, że zniesione zostały ograniczenia związane z pandemią. Zwiększony ruch obserwuje już cała branża gastronomiczna. Gościom brakowało wyjść z domu, spotkań z rodziną i przyjaciółmi „na zewnątrz”.

Rozwój oferty roślinnej

W tym roku stawiamy na rozwijanie oferty roślinnej, aby spełnić oczekiwania naszych gości, coraz częściej poszukujących takich alternatyw. Planujemy w tym obszarze kilka nowości, część z nich już pojawiła się w naszym menu. Powrócą także uwielbiane, kultowe już produkty sezonowe w  nowej odsłonie. Będą to m.in.: napoje z gamy Refresha czy Frappuccino. Jesienią z pewnością powitamy Pumpkin Spice Latte, która co roku cieszy się ogromnym zainteresowaniem, podobnie jak nasza oferta świąteczna. Choć sytuacja ekonomiczna na świecie stanowi spore wyzwanie dla przedsiębiorców, jesteśmy pozytywnej myśli.


Jest Pan obserwatorem rynku. Na przykładzie Starbucks – jakie zachowania i oczekiwania gości uległy zmianie?

Zdecydowanie mieliśmy mniej okazji do wspólnych wyjść poza dom, w tym do wizyt w kawiarni, ale wydaje się, że dzięki temu zaczęliśmy też bardziej je doceniać. Niezwykle dynamicznie rozwijał się kanał delivery. W tych niecodziennych czasach dostawa ulubionej kawy ze Starbucks pod same drzwi była taką odrobiną starej normalności. Dzięki rozwinięciu tego kanału daliśmy się poznać wielu nowym osobom, które dołączyły do grona naszych gości.

Towarzystwo kawy

Podczas pandemii ludzie nauczyli się, że smaczną kawę można przygotować także w domu. W Starbucks dostępny jest bardzo szeroki wybór akcesoriów i kaw ziarnistych, umożliwiających przygotowanie swojego ulubionego napoju  w warunkach domowych, z czego nasi goście chętnie korzystali w czasie pandemii. Tak, aby kawa Starbucks mogła nam towarzyszyć zawsze, gdziekolwiek jesteśmy.

Widzimy jednak, że goście coraz chętniej wracają do starych przyzwyczajeń i spędzania czasu w kawiarniach. To wspaniale móc znowu widzieć się na żywo. Częścią filozofii Starbucks jest koncepcja trzeciego miejsca między pracą, a domem, stworzenia przestrzeni do rozmów i spotkań – i wiemy, że dla wielu naszych fanów jest to właśnie ich ulubiony punkt. Po czasie lockdownu wszyscy potrzebujemy takich miejsc, okazji do wyjścia i budowania relacji.

Na co teraz stawiacie w kontekście strategii rozwoju?

Dostrzegamy, że pandemia bardzo osłabiła relacje społeczne. Dla Starbucks od zawsze były one niezwykle istotne, ale w tym szczególnym czasie potrzeba dbania o nie staje się jeszcze większym priorytetem. Wyjście poza dom, spotkania z przyjaciółmi,  które łączą – to taki powiew normalności w tych trudnych czasach. Chcemy widzieć naszych gości, być razem w ich ulubionych kawiarniach – a więc z całą pewnością pracować będziemy nad otwarciami kolejnych lokalizacji, w których będzie można porozmawiać przy aromatycznej kawie.

Rozwój koncepcji trzeciego miejsca

Cały czas rozwijamy koncepcję trzeciego miejsca pomiędzy pracą a domem, tworząc przestrzenie do rozmów i spotkań, a także odpoczynku czy nauki. To wspaniale, że możemy znów spędzać razem czas, dzieląc się emocjami. Pragniemy tworzyć z nimi relacje, być obecni w ważnych dla nich momentach oraz sprawiać, aby doświadczenie przebywania w naszej kawiarni, było dla nich jak najlepszym wspomnieniem. Ważnym elementem naszej tożsamości jako marki jest także motywowanie się nawzajem do wspólnych działań na rzecz środowiska.

Na pewno będziemy  kontynuować i rozwijać działania z zakresu odpowiedzialności społecznej, szczególnie w obszarze wpływu na środowisko oraz zrównoważonego rozwoju. Chcemy coraz bardziej angażować się w życie lokalnych społeczności, których jesteśmy częścią, dawać naszym gościom poczucie, że są u siebie, a marka podziela ich wartości. Dlatego nie rezygnujemy z działalności na rzecz środowiska oraz wsparcia lokalnych społeczności – uważamy, że rolą marketingu jest nie tylko budowanie sprzedaży, ale również edukowanie i wspieranie dobrych postaw naszych sympatyków.

Działania na rzecz planety

Tak, jak Pan wspomniał, Starbucks od lat angażuje się kwestie związane z działaniami na rzecz środowiska i ekologii. W jaki sposób marka będzie kontynuowała tę ideę?

Wielu naszych gości żyje na co dzień ideą zero waste i jest ona bardzo bliska ich sercu, dlatego od 2020 roku marka połączyła siły ze startupem EcoBean i wspiera go w pracach nad możliwościami, jakie daje przetwarzanie fusów – głównie przekazując odpady zbierane w warszawskich kawiarniach do testów nad ponownym wykorzystaniem surowca. Już wcześniej sami poszukiwaliśmy sposobu na ponowne wykorzystanie kawowych odpadów. W 2019 roku wyszliśmy do naszych gości z inicjatywą pod hasłem “Zabierz fusy do domu”, zachęcając do zabierania poporcjowanych fusów ze sobą i ponownego ich wykorzystania jako ekologicznego środka do czyszczenia domu, czy kawowego peelingu.

Akcja, której celem jest ponowne wykorzystanie surowca, cieszy się w Polsce dużą popularnością. Na pewno będzie ona kontynuowana w 2022 roku, a więc każdy kto szuka takich ekologicznych alternatyw może przyjść do kawiarni i zabrać dla siebie potrzebną ilość fusów.   Spójna z ideą zero waste jest również dostępność produktów marki w aplikacji „Too Good To Go”, o czym już mówiłem. Sukces naszej współpracy przyczynił się do debiutu aplikacji w kolejnych polskich miastach, w których znajdują się…Pełną treść publikujemy w najnowszym wydaniu Sweets & Coffee. Kliknij, aby dokończyć lekturę.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.