Gastromall apeluje do Minister Rozwoju o przedstawienie jednoznacznych wytycznych dotyczących zastosowania samoobsługi w gastronomii

W oficjalnym liście do Jadwigi Emilewicz, prezes Gastromall Group Piotr Niemiec apeluje o przedstawienie jednoznacznych wytycznych dotyczących zastosowania samoobsługi w gastronomii i zwraca uwagę, że niekorzystne zapisy mogą sprawić, że pomoc Rządu dla biznesu zostanie zmarnowana.

Szanowna Pani,

Zdecydowaliśmy się na kontakt z uwagi na otrzymany zakaz prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży dań gastronomicznych z otwartych bemarów z możliwością samodzielnego nakładania jedzenia przez Klientów, który uważamy że jest nadinterpretacją intencji Rządu oraz Ministerstw Zdrowia i Rozwoju. W celu ochrony Gości oraz działalności biznesowej postulujemy o uszczegółowienie wytycznych i wypracowanie jednoznacznego standardu, który pozwoli zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju prowadzić działalność w ramach systemu samoobsługi.

Wiedząc jak bardzo zależy Pani na przetrwaniu działalności biznesowej w Polsce i jak duże wsparcie okazuje Pani polskim przedsiębiorcom. Oprócz przedstawienia istotnego problemu dla branży gastronomicznej, chcielibyśmy zaproponować naszą wiedzę i doświadczenie. Jesteśmy przekonani, że pomożemy w efektywnym opiniowaniu przyszłych rozporządzeń i wytycznych sanitarnych lub przedstawianiu potencjalnych sprawdzonych rozwiązań na przyszłość. Jeżeli to możliwe, prosimy o włączenie w proces opiniowania lub współtworzenia powyższych wytycznych. 

Apel, który kierujemy do Pani,  jest bardzo poważny i dotyczy szerokiej grupy podmiotów na terenie całej Polski, w tym w szczególności:

·        restauracji samoobsługowych, 
·        restauracji z systemem wagowym,
·        restauracji i cateringów prowadzonych w modelu szwedzkiego stołu, 
·        samoobsługowych barów sałatkowych, 
·        oraz innych podmiotów np. Hotele, Eventy, świadczących usługi, w których Klient samodzielnie nakłada jedzenie. 

>>PETYCJA DO MINISTER ROZWOJU JADWIGI EMILEWICZ<<
Kliknij, aby podpisać

Jeżeli nasza trudna sytuacja nie zostanie dostrzeżona, brak reakcji spowoduje upadłość wielu podmiotów. Przykładem są firmy, które między innymi złożyły podpis pod tym dokumentem, zatrudniające dziesiątki tysięcy pracowników w Polsce.

Doceniamy starania Rządu, które mają znaczący wpływ na utrzymanie miejsc pracy, niestety działania niektórych instytucji jak np. Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego mogą sprawić, że pomoc Rządu dla biznesu zostanie zmarnowana.

Zgodnie z wytycznymi na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju (https://www.gov.pl/web/rozwoj/gastronomia dopuszczono możliwość funkcjonowania restauracji w modelu samoobsługowym, w którym oczekiwane jest zabezpieczenie Gości/Klientów, co dla nas jest oczywiste. 

Niebezpieczne są próby nadinterpretacji powyższych wytycznych, którym poddają się niektóre Powiatowe Inspektoraty Sanitarne. Efektem czego są nakazy administracyjne o bezwzględnym zakazie prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży dań gastronomicznych z otwartych bemarów z możliwością samodzielnego nakładania. Z dnia na dzień oznacza to zamknięcie restauracji lub spadek liczby odwiedzających Gości (po przekształceniu modelu funkcjonowania). Zamknięcie lub spadek liczby odwiedzających przekłada się na zerowe lub niższe przychody. Oznacza to drastyczne pogorszenie sytuacji ekonomicznej firm, które na tym etapie wychodzenia z kryzysu prowadzić będzie do upadłości.

W celu ochrony Klientów oraz działalności biznesowej postulujemy o uszczegółowienie wytycznych i wypracowanie jednoznacznego standardu:

– przestrzeganie wytycznych zawartych na stronie Ministerstwa Rozwoju –  “wytyczne dla funkcjonowania branży gastronomicznej w trakcie pandemii SARS-CoV-2” https://www.gov.pl/web/rozwoj/gastronomia
– widoczne szczegółowe instrukcje dotyczące procesu nakładania jedzenia
– obowiązkową dezynfekcję rąk oraz założenie rękawiczek i maseczki 
– nadzór wyznaczonego pracownika restauracji nad procesem nakładania jedzenia przez Gościa.

Może się zdarzyć, że pewna grupa Klientów z różnych względów np. zdrowotnych, nie może lub nie chce nałożyć jedzenia samodzielnie. W takim przypadku obowiązkiem restauracji lub punktu gastronomicznego jest zapewnienie, że pracownik restauracji lub punktu gastronomicznego zgodnie z procedurami ochronnymi nałoży jedzenia za Klienta. 

Prosimy o umożliwienie współtworzenia nowych wytycznych sanitarnych z uwagi na posiadaną wiedzę praktyczną i nasze wartości, które stawiają dobro naszych Gości na pierwszym planie. Ponadto prosimy o wsparcie w powyżej opisanej sytuacji i niezmuszanie naszej branży do drastycznych zmian, nie przynoszących realnych efektu, a których skutków nie będziemy w stanie udźwignąć. Niestety konsekwencje pogorszenia sytuacji ekonomicznej już i tak poturbowanej pandemią branży restauracyjnej, dotkną tysięcy pracowników i ich rodzin.

Z wyrazami szacunku 

Piotr Niemiec
Prezes Zarządu
Gastromall Group sp. z o.o.

Przedsiębiorco, jeżeli przedstawiony powyżej problem dotyczy również Ciebie, prosimy o podpisanie petycji. Wspólne działanie w sytuacji zagrożenia własnego biznesu zwiększa szansę na zmianę niekorzystnych rozporządzeń.

>>PETYCJA DO MINISTER ROZWOJU JADWIGI EMILEWICZ<<
Kliknij, aby podpisać

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.