Influencerzy – czy warto z nimi współpracować?

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] O influencerach powiedziano i napisano już prawie wszystko. Jednak wciąż stawiane jest jedno zasadnicze pytanie – czy warto z nimi współpracować? Jakie korzyści niesie za sobą współpraca z influencerami? Jak się za to zabrać? Jakich błędów unikać? Radzi Magdalena Malutko, CEO i właścicielka Agencja Kreatywna Od Kuchni.

Influencerzy w gastronomii
Influencerzy w gastronomii

Zacznijmy od podstaw – kim jest influencer?

Mówiąc bardzo w skrócie – jest to osoba lub twórca, który ma wpływ na swoich odbiorców. Mówiąc o wpływie, mam na myśli możliwość wpływu na decyzję lub opinię. I wszystko z tym wyjaśnieniem byłoby w porządku, gdyby nie to, że reklamodawców nie interesuje sam posiadany wpływ. Reklamodawcy płacą nie tylko za liczby i zasięgi. Także za relacje influencerów z odbiorcami, które budował i pielęgnował przez lata. To właśnie w większej mierze dzięki relacjom z odbiorcami, wpływ na ich decyzje zakupowe jest tak wysoki.

Skąd możemy wiedzieć czy ktoś jest influencerem?

Gdy mamy możliwość stwierdzenia, że dana osoba posiada bloga, vloga, konto na YouTube, czy innym portalu społecznościowym, gdzie obserwuje ją/jego co najmniej kilkaset lub kilka tysięcy osób i może swoją opinią wpłynąć na grono co najmniej kilkuset osób. Brzmi prosto? Nie do końca!

Moim zdaniem to określenie jest mocno nadużywane w dzisiejszych czasach. Znam mnóstwo osób, które uważają się za influencerów, choć nie powinny się nimi nazywać. To, że ktoś posiada tysiąc lub kilka tysięcy followersów nie czyni z niego osoby mającej realny wpływ na innych. Dlatego też przy wyborze osób do współpracy, warto sprawdzić czy ma zaangażowanych fanów i sporo komentarzy pod postami. Dodatkowo, jaki rodzaj contentu sprawdza się w jego mediach społecznościowych najlepiej i czy rzeczywiście jego grupa odbiorców pasuje do Twoich oczekiwań względem grupy docelowej Twojej marki. I tu powstaje bardzo ważne pytanie – czy w takim razie warto podejmować współprace z influencerami? Odpowiedź brzmi: TO ZALEŻY. Zależy od tego, co chcesz dzięki współpracy osiągnąć, czy masz odpowiedni budżet, by do takiej współpracy doprowadzić i czy w Twoim przypadku ma to w ogóle sens.

Współpracę możesz podjąć z kilkoma typami influencerów

Na poczet tego tekstu przyjmijmy najprostszy podział ich segmentacji, czyli: mikroinfluencerzy, makroinfluencerzy i influencerzy celebryci. Nie będę opisywać wszystkich bardzo szczegółowo, skoncentruję się głównie na najważniejszych aspektach współpracy z każdym z wyżej wymienionych, aby łatwiej było zrozumieć mechanizm współpracy z liderami opinii.

Mikroinfluencerzy – są często marginalizowani przez reklamodawców, choć często bywa tak, że potrafią mieć większy wpływ na decyzje zakupowe lub budowanie pozytywnego wizerunku marki, niż Ci najwięksi. Dlaczego? Mimo niewielkich zasięgów (między 3-10 tysięcy followersów) zazwyczaj rzesza ich obserwujących jest naprawdę lojalna. Przez to, że jest jeszcze relatywnie niewielka, twórca/influencer ma z nimi naprawdę aktywny kontakt, przez co zaangażowanie jest na znacznie wyższym poziomie.

Wyobraź sobie sytuację: znajomy lub znajomy znajomego, ktoś kto kiedyś odpisał Ci na komentarz, wszedł z Tobą w jakąkolwiek interakcję, lubisz oglądać jego treści i jesteś na bieżąco z tym, co publikuje – poleca restaurację. Uwierzysz mu i chętnie spróbujesz? Raczej tak, bo wiesz, że jest szczery, nie ma wielu współprac reklamowych i jest po prostu rzetelny. I o to właśnie chodzi we współpracy z mikroinfluencerami. Przez to, że jeszcze nie mają materiału reklamowego na materiale reklamowym, są po prostu często bardziej wiarygodni dla swoich odbiorców. I co ważne z perspektywy reklamodawcy – często podejmują się współpracy w barterze, bo zależy im na tworzeniu zróżnicowanego contentu.

Makroinfluencerzy – zaliczamy do nich twórców internetowych, których liczba followersów jest bardzo wysoka, lecz zazwyczaj nie przekracza miliona, choć oczywiście są pewne wyjątki. Zaliczamy do nich m.in. osoby, które własnymi siłami zbudowały swoją pozycję w internecie, dzięki tworzeniu unikalnych treści.

Ze względu na wyższe zasięgi, np. 100 tysięcy followersów, w tym przypadku musisz liczyć się z poniesieniem kosztów za współpracę. Oczywiście czasami zdarzają się wyjątki, gdy produkt lub usługa jest bliska sercu influencerowi. Jednak nigdy nie zakładaj z góry, że w tym przypadku na 100 proc. uda się rozegrać współpracę barterowo. Niestety nie jestem w stanie podać stawek makroinfluencerów, bo bardzo się między sobą różnią. D;atego zawsze warto od razu na początku rozmowy poruszyć temat wynagrodzenia. Dzięki temu także unikniesz niezręcznych sytuacji.

Influencerzy celebryci

To nie tylko aktorzy, czy znani piosenkarze, lecz wszystkie osoby ze świata sportu, czy show biznesu, których liczba obserwujących przekracza milion. Należą do nich takie osoby jak Cristiano Ronaldo, siostry Kardashian, czy chociażby Robert Lewandowski lub Ewa Chodakowska. W tym przypadku współpraca z tak potężnymi influencerami wiąże się z naprawdę wysokimi kosztami, na które stać niewiele marek na rynku. Wiesz już kim jest influencer, jak wygląda segmentacja liderów opinii ze względu na ilość obserwujących oraz w jakich przypadkach w grę wejdzie… Cały tekst publikujemy w Nowości Gastronomiczne październik-listopad 2022. Kliknij, aby zapoznać się z pełną treścią.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 14.11.2022
Aktualizacja: 14.11.2022