Maciej Otrębski z RoślinnieJemy o bezmięsnych propozycjach sieci

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Za obecnością dań roślinnych w ofercie restauracji w 2021 roku przemawia co najmniej kilka argumentów – od statystyk wskazujących na dynamiczny rozwój sprzedaży produktów roślinnych w retailu, przez wyniki badań opinii publicznej wskazujące na coraz większą przychylność redukowaniu spożycia mięsa w codziennym odżywianiu, w końcu – restauratorzy decydują się, lub dawno zdecydowali się na roślinne pozycje w swojej ofercie – pisze Maciej Otrębski, Strategic Partnerships Manager RoślinnieJemy w specjalnym tekście przygotowanym na potrzeby Nowości Gastronomicznych.

Za obecnością dań roślinnych w ofercie restauracji w 2021 roku przemawia co najmniej kilka argumentów – od statystyk wskazujących na dynamiczny rozwój sprzedaży produktów roślinnych w retailu, przez wyniki badań opinii publicznej wskazujące na coraz większą przychylność redukowaniu spożycia mięsa w codziennym odżywianiu, w końcu – restauratorzy decydują się, lub dawno zdecydowali się na roślinne pozycje w swojej ofercie.

Bezmięsne pozycje

To już nie tylko sałatka, czy frytki, ale  pełnowartościowe, atrakcyjne dania, których nie musimy postrzegać jako kompromisu – biorąc pod uwagę smak, wartości odżywcze, czy po prostu przyjemności, jaką czerpiemy z jedzenia. Sieci restauracyjne odgrywają ważną rolę w demokratyzowaniu dostępu do dobrego, roślinnego jedzenia – a nad Wisłą dzieje się porównywalnie dużo co w innych europejskich krajach.

Dynamikę zmian dobrze przedstawia rozwój rodzimych, w pełni roślinnych, lub wegetariańskich sieci – Krowarzywa, Tel-Aviv, Falla, czy Mihiderka to dziś sprawnie działające franczyzy ciągle poszerzające swój zasięg, już nie tylko w dużych ośrodkach miejskich, ale też w mniejszych miastach. Ciecorex z Krowarzywa, czy popularny talerz Ręka Fatimy z Falli (obecnej w 11 miastach w Polsce) to dla wielu osób pierwsze spotkanie z kuchnią roślinną. Kolejne roślinne koncepty, które odniosły sukces lokalnie próbują swoich sił w modelu franczyzowym – świetnym przykładem jest krakowski Vegab. To niepozorne miejsce serwujące roślinną wersję kebaba zyskało status niemalże kultowego wśród krakowskich wegan i wegetarian, poszerzyło swoją działalność o dwa lokale, w Bydgoszczy i Poznaniu.

fot. Julia Merchelska
Roślinny ton

Wśród międzynarodowych sieci fast-food, w kontekście dostępności oferty roślinnej ton nadaje szwedzkie Max Premium Burgers, gdzie “zielonemu”, głównie roślinnemu menu, poświęcane jest równie sporo uwagi, co ofercie tradycyjnych burgerów – np. w materiałach promujących sezonową ofertę MAX burgery Plant Beef są eksponowane najwyraźniej. Dominik Szulowski, PR manager w MAX, wspominał podczas konferencji Plant-Powered Perspectives 2021 o porównywalnej wartości sprzedaży burgerów roślinnych w odniesieniu do pozycji mięsnych w lokalizacjach takich jak np. Złote Tarasy.

Burger King to kolejna sieć, która stopniowo otwiera się na zmieniające się preferencje konsumentów – sporo ekscytacji wzbudziło także wprowadzenie roślinnych burgerów Whopper, a następnie, w kwietniu tego roku, pojawienie się nuggetsów również w roślinnej wersji. Obserwując aktywność Burger King w Niemczech i w UK, gdzie niedawno debiutowaly kanapki Vegan Royale można spodziewać się pojawienia ich w ofercie sieci także nad Wisłą. W kontekście Burger King, warto też wspomnieć o kampanii “La carne es debil”, która towarzyszyła debiutowi roślinnej oferty Burger King w Hiszpanii. Ponadto, w ramach pop-up’owej akcji towarzyszącej kampanii jedna z lokalizacji sieci w Madrycie serwować wyłącznie roślinne dania przez miesiąc.

fot. Weronika Pochylska

Analizując dostępność dań roślinnych nie sposób pominąć też polskich sieci restauracyjnych, które otwierają się stopniowo na roślinne trendy. W Bobby Burger zjemy burgera Power Plant z roślinnym patty Linda McCartney Foods i bezmięsne nuggetsy. Meet and Fit już od kilku lat daje swoim gościom możliwosć wyboru wśród bogatej roślinnej oferty. Ciekawym wątkiem, choć nieco niezauważonym medialnie, jest wzbogacenie menu sieci North Fish o panierowane boczniaki, dostępne w wersji odpowiadającej stripsom z kurczaka, lub podane w formie burgera. W sieci Thai Wok, w ramach współpracy z The Vegetarian Butcher pojawi się kilka roślinnych dań z roślinnym kurczakiem w roli głównej.

Cały tekst publikujemy w:
NOWOŚCI GASTRONOMICZNE listopad 2021
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 13.12.2021
Aktualizacja: 13.12.2021