Strategia komunikacji w trzech krokach

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Czy stworzenie nowego biznesu bez biznesplanu ma sens? NIE. Czy bez spójnej koncepcji marki nasza firma odniesie sukces? NIE. Tak samo wygląda prowadzenie komunikacji bez jasno sprecyzowanej strategii – nie ma najmniejszego sensu. Jak stworzyć porządną strategię komunikacji i dlaczego jest tak ważna? Na te i inne pytania odpowiada Magdalena Malutko, CEO Agencji kreatywnej Od kuchni.

Strategia komunikacji – sformułowanie powtarzane niczym mantra przez ludzi związanych z marketingiem i szeroko pojętą komunikacją. Czy rzeczywiście stworzenie jej może pomóc w skutecznym prowadzeniu biznesu? Oczywiście! Już wyjaśniam dlaczego.

Strategia komunikacji marki to nic innego jak seria drogowskazów. Dzięki odpowiednio rozpisanej strategii jesteśmy w stanie określić co i w jaki sposób musimy zrobić, aby osiągnąć zamierzone cele, a także przybliżyć potencjalnym klientom misję i wartości danej firmy.

Wytłumaczę to na przykładzie. Postanawiasz, że otworzysz restaurację. Najpierw podejmujesz decyzję, jaką kuchnię chcesz serwować, pracujesz nad nazwą, szukasz odpowiednich ludzi do współpracy, a w kolejnych krokach tworzycie menu pasujące do konceptu, a nawet dobieracie zastawę tak, aby wszystko idealnie przekazywało Waszą koncepcję miejsca. Mam rację, prawda? To samo dotyczy strategii komunikacji marki. Ludzie nie dowiedzą się na temat Twojego pomysłu, czy idei, która stała za nowym konceptem gastronomicznym, jeśli odpowiednio im tego nie zakomunikujesz. Dlatego jeśli zależy Ci na stworzeniu spójnej marki – nigdy nie zapominaj o strategii.

I ważne – jeśli podejmujesz współpracę z jakąkolwiek agencją, która ma być odpowiedzialna za komunikację Twojej marki – zawsze zwracaj uwagę na strategię. Powinna to być pierwsza rzecz, od której zaczną pracę, ponieważ tylko wtedy cała komunikacja i wszystkie działania promocyjne będą spójne i skuteczne.

Wróćmy jednak do meritum – z czego składa się strategia komunikacji?
1. Etap badawczo – analityczny

Zacznij od poznania głównych marek konkurencyjnych. Zwróć uwagę gdzie i w jaki sposób się komunikują. Czy używają języka potocznego? A może bardziej “wyrafinowanego”? Jakie kolory ma ich marka? Z jakich elementów zbudowana jest ich strona www? Każdy element ma znaczenie. Na tym etapie przydaje się także poszukanie ciekawych badań rynkowych związanych z trendami. Dzięki temu możesz w pewnym stopniu przewidzieć to, co będzie “modne” za rok, dwa, czy pięć i odpowiednio się do tego przygotować. Ważne – najlepiej szukaj badań i raportów anglojęzycznych. Trendy z zachodu przychodzą do nas z opóźnieniem, więc będziesz mógł się do tego odpowiednio przygotować.

W temacie konkurencji – sprawdź i przeanalizuj jak postrzegane są dane marki przez klientów, jakie mają przewagi rynkowe. Zwróć także uwagę na ich słabe strony.

2. Etap strategiczny

Na tym etapie ważne jest poznanie naszego docelowego konsumenta/odbiorcy. Zacznij od:

  • szczegółowego określenia profilu odbiorców marki (zarówno demograficznie, jak i geograficznie, psychograficznie oraz behawioralnie),
  • szczegółowego określenia profilu odbiorców pod kątem ich potrzeb, czy mechanizmów decyzyjnych – w jaki sposób podejmują decyzje, dlaczego mają wybrać akurat Twój produkt, co może skłonić ich do zakupu

Kiedy poznasz już konkurencję oraz swojego docelowego klienta i będziesz miał spisane wszystkie te elementy – zacznij od analizy własnej marki. Jeśli już ją posiadasz – najłatwiejszym pierwszym krokiem do zbudowania solidnej strategii będzie analiza SWOT. To skrót od słów strenghts (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse), threats (zagrożenia). I pamiętaj – przy analizowaniu własnej marki musisz postarać się być jak najbardziej obiektywny. W tym przypadku nie ma miejsca na emocje i sentymenty.

CAŁY TEKST PUBLIKUJEMY W OGÓLNODOSTĘPNYM WYDANIU
NOWOŚCI GASTRONOMICZNYCH CZERWIEC-LIPIEC 2021
>> KLIKNIJ, ABY DOKOŃCZYĆ LEKTURĘ <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 27.07.2021
Aktualizacja: 27.07.2021