Restaurant Week zgromadził 117 tys. gości

Udostępnij artykuł
Jesienna edycja festiwalu zakończyła się rekordowym wynikiem. Towarzysząca mu ogólnopolska kampania społeczna #KochajJedzenie #SzanujJedzenie, realizowana we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności, dotarła do 7,9 mln odbiorców. Według szacunków organizatorów, dzięki systemowi wcześniejszego wyboru menu online, festiwalowi goście zapobiegli podczas obu tegorocznych edycji zmarnowaniu co najmniej 25 ton jedzenia dzięki wcześniejszej rezerwacji i wyborowi menu. Nasze media NOWOŚCI GASTRONOMICZNE i portal HORECANET.PL objęły wydarzenie patronatem medialnym oraz ufundowały nagrody dla wszystkich restauracji nagrodzonych w ogólnopolskim Plebiscycie Gości.
117 TYS. GOŚCI NA RESTAURANT WEEK

117 tysięcy gości, 384 restauracje z 15 regionów, 349 tys. wydanych dań – to bilans jesiennej edycji Restaurant Week. Po raz pierwszy w pięcioletniej historii festiwalu, liczba gości przekroczyła liczbę stu tysięcy, natomiast obie tegoroczne edycje wydarzenia zgromadziły w sumie aż 210 tysięcy gości, co czyni go największym festiwalem kulinarnym w Polsce i drugim co do wielkości na świecie. Zarówno festiwal jak i towarzysząca mu ogólnopolska kampania społeczna wspierająca niemarnowanie żywności #KochajJedzenie #SzanujJedzenie, zakończyły się sukcesem przekraczającym najśmielsze oczekiwania organizatorów. Festiwalowi od początku towarzyszy idea zero-waste, gdyż sam mechanizm rezerwacji na Restaurant Week wpisuje się w tę filozofię. Dzięki wcześniejszemu wyborowi menu uczestniczący w festiwalu goście aktywnie ograniczają niemarnowania żywności. Restauracje znając wcześniej liczbę gości i ich menu, kupują dokładnie tyle składników, ile potrzeba, ograniczając marnowanie do minimum. Według szacunków organizatorów, dzięki systemowi wcześniejszego wyboru menu online, goście Restaurant Week zapobiegli w tym roku zmarnowaniu co najmniej 25 ton jedzenia. Przedstawiciele naszej redakcji odwiedzili warszawskie restauracje: Projekt 44, Mao – restauracja chińska, Bocca Bistro & Bar i WABU Sushi.

Zainspirowani przez Massimo Botturę, najsłynniejszego szefa kuchni na świecie, przez cały 2019 rok
w ramach kampanii #SzanujJedzenie #KochajJedzenie, działaliśmy na rzecz podnoszenia w Polsce świadomości skali marnowanej żywności. Nawiązując współpracę z organizacjami społecznymi, a przede wszystkim z Federacją Polskich Banków Żywności, jednocześnie postawiliśmy na silną edukację gości
i restauracji w cały kraju w zakresie ograniczenia marnowania jedzenia, gdyż jak wskazują badania – za 52 proc. marnowanej żywności odpowiadają konsumenci, natomiast gastronomia za około 12 proc. –
mówi Maciek Żakowski, współorganizator festiwalu Restaurant Week i kampanii #SzanujJedzenie #KochajJedzenie. – Już teraz planujemy masowe przyszłoroczne działania w tym zakresie i zapraszamy na pokład wszystkich chętnych partnerów i organizacje – dodaje.

Akcja społeczna #KochajJedzenie #SzanujJedzenie jest odpowiedzią organizatorów Restaurant Week na alarmujące dane. Jak się okazuje, Polska jest na piątym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej jeśli chodzi o marnowanie jedzenia. Według Federacji Polskich Banków Żywności, ponad dziewięć mln ton jedzenia w Polsce ląduje rocznie na śmietniku. Przyjmując, że przeciętny, sycący i pełnowartościowy posiłek waży około 500 g, na wysypisku ląduje 18 miliardów pełnych jedzenia talerzy – to 450 tys. samochodów ciężarowych wypełnionych po brzegi marnowaną żywnością, które ustawione w rzędzie połączą Warszawę z Dubajem. Dlatego też w 2019 r., festiwalowi towarzyszą działania edukacyjne skierowane zarówno do gości, jak i restauratorów.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – WRZESIEŃ / PAŹDZIERNIK 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

W ramach kampanii do wszystkich 117 tys. uczestników festiwalu trafił e-poradnik “Zero waste w Twoim domu” przygotowany przez Banki Żywności. Każdy gość mógł się zapoznać podczas wizyty w restauracji z siedmioma przykazaniami miłości do jedzenia, o których warto pamiętać na co dzień, aby nie marnować jedzenia: 1. Szanuj jedzenie – przechowuj świadomie i mądrze; 2. Dbaj każdego dnia – rozsądnie planuj posiłki; 3. Kupuj z sercem – mniej i częściej; 4. Nie wyrzucaj  – produkty, które nadają się do spożycia zamrażaj,  susz, rób z nich koktajle; 5. Dziel się – z bliskimi i potrzebującymi; 6. Zabieraj do domu – nie zostawiaj resztek w restauracji; 7. Nie marnuj – uczęszczaj na festiwale z wcześniejszym wyborem menu.

Akcja spotkała się z olbrzymim odzewem i wzbudziła ogromne zainteresowanie wśród gości festiwalowych, mediów ogólnopolskich i lokalnych. Akcja została wsparta działaniami w mediach społecznościowych, Multikinie oraz kampanią outdoorową dzięki merytorycznemu partnerstwu Restaurant Week z firmą Clear Channel. Łącznie kampania #SzanujJedzenie #KochajJedzenie dotarła do ponad 7,9 mln odbiorców (źródło: Press Service). Działania prospołeczne Restaurant Week zostały zauważone także przez branżę i nagrodzone Food Business Awards 2019 w kategoriach “Wydarzenie kulinarne roku” oraz „Koncept społecznie odpowiedzialny (CSR)”.

NAJWIĘKSZY PLEBISCYT GOŚCI W POLSCE

Festiwal Restaurant Week jest organizowany od pięciu lat – z lokalnego warszawskiego wydarzenia urósł do miana największego i najpopularniejszego wydarzenia kulinarnego w kraju, a także jednego z dwóch największych festiwali restauracyjnych na świecie. Jak co roku, festiwalowi towarzyszy największy w Polsce plebiscyt gości, którzy wybierają najlepsze restauracje w Polsce i regionach w kilku kategoriach: przystawka, danie główne, deser, obsługa, atmosfera. Tegoroczni laureaci zostali nagrodzeni podczas uroczystej Gali Najlepszych Restauracji, która odbyła się 17 listopada. Nagroda dla najlepszej restauracji w Polsce w 2019 r. według gości Restaurant Week trafiła do białostockiej restauracji Świętojańska 21.

W ciągu 5 lat Restaurant Week zgromadził przy stołach ponad 820 tysięcy Gości, którym zaserwowano prawie 2,5 miliona dań. Obecnie festiwal odbywa się dwa razy w roku w kilkunastu regionach i trwa dwa tygodnie, ciesząc się z roku na rok coraz większą popularnością. W tegorocznej jesiennej edycji festiwalu Restaurant Week wzięła udział rekordowa liczba ponad 117 tysięcy gości – co jest najwyższym wynikiem w historii festiwalu, oraz 384 najlepszych restauracji m.in.: z Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Wrocławia, Poznania, Łodzi, Szczecina, Białegostoku, Rzeszowa oraz regionów Silesii, Lubelskiego i Podhala.  Celem przyświecającym organizatorom festiwalu jest promocja niezależnej sceny restauracyjnej, edukacja w zakresie kultury kulinarnej, świadomego jedzenia i ograniczania marnowania żywności. Na czas festiwalu Restaurant Week, najlepsze polskie restauracje przygotowują specjalne popisowe menu w promocyjnej cenie, składające się z przystawki, dania głównego i deseru. Miejsca w wybranej restauracji goście rezerwują jedynie online na stronie festiwalu http://www.restaurantweek.pl, co wspiera założenia filozofii zero-waste. Dzięki wcześniejszym rezerwacjom, restauracje biorące udział w festiwalu dokładnie wiedzą, ile osób pojawi się danego dnia i jakie dania wybiorą. Mając dokładne informacje na temat liczby porcji, którą należy przygotować – ograniczają marnowanie żywności do minimum. 

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 25.11.2019
Aktualizacja: 25.11.2019