GfK: 30 proc. osób zamawia posiłki przez internet lub telefon

[SPECJALNIE DLA NAS] Polacy coraz chętniej odwiedzają lokale, zostawiając tam z roku na rok coraz więcej pieniędzy. Zmienia się również ich podejście do wizyt w lokalach. Korzystanie z gastronomii staje się czymś bardziej powszednim, a nie jedynie aktywnością zarezerwowaną na wyjątkowe okazje.

W ostatnich latach już około 60 proc. Polaków deklaruje odwiedzanie lokali gastronomicznych przynajmniej raz w roku. Rośnie też częstotliwość odwiedzin – przeciętnie osoby korzystające z usług gastronomicznych odwiedzają lokale już około cztery razy w miesiącu. Najczęściej odwiedzane typy lokali to fast foody, bary z kebabem, ale także puby i pijalnie piwa. Wzrostowi częstotliwości towarzyszy także wzrost wydatków na konsumpcję. W 2019 roku były wyjątkowo wysokie i sięgały średnio poziomu 130 złotych miesięcznie. Wyraźnie widać więc, że osoby chodzące do lokali nie ograniczają swojej konsumpcji do najprostszych i najtańszych dań oraz napojów.

Na tak dobre wyniki składa się kilka czynników. Z jednej strony jest to korzystna ogólna sytuacja ekonomiczna kraju, przekładająca się na sytuację finansową Polaków (rosnące wynagrodzenia i siła nabywcza oraz pozytywne nastroje konsumenckie).

Z drugiej strony, coraz bogatsza staje się oferta dostępna w lokalach. Coraz częściej kucharze to eksperci, którzy chętnie i skutecznie czerpią z trendów światowych. Na polskim rynku spotykamy zarówno lokale oferujące kuchnię etniczną z różnych, czasem egzotycznych, stron świata, lokale specjalizujące się w potrawach regionalnych przygotowywanych z lokalnych składników, czy w jednym konkretnym rodzaju posiłku (steak house, ramen bar), jak też punkty wychodzące naprzeciw oczekiwaniom różnych innych grup konsumentów (kuchnia dietetyczna, wegetariańska, wegańska).

Zmieniają się również i sami goście, stając się coraz bardziej świadomi i wyedukowani. Polacy w ostatnich latach częściej podróżują, mają okazję poznawać inne kultury oraz ich kuchnie i oczekują podobnych doświadczeń lokalnie. Na poziom ich świadomości wpływa także ogólny wzrost popularności tematyki związanej z odżywianiem, zdrowym stylem życia, ekologią, co widać również w dużej popularności programów około kulinarnych w telewizji i internecie.

Intensyfikacji korzystania z usług gastronomicznych, sprzyja też wzrost trendów takich jak koncentracja na własnych potrzebach i satysfakcji, jak również unikanie zbędnego wysiłku. Sprzyja temu rosnące tempo życia. Polacy coraz mniej czasu poświęcają na przygotowywanie posiłków, chętniej korzystając z oferty kulinarnej lokali gastronomicznych lub gotowych dań. Wśród osób korzystających z gastronomii już niemal 30 proc. osób zamawia posiłki przez internet lub telefon, głównie w sytuacjach, gdy nie mają nic do jedzenia w domu lub brak im czasu na gotowanie. Co warte podkreślenia, korzystanie z zamówień przez telefon czy internet nie powoduje spadku korzystania z tradycyjnych form konsumpcji w lokalach, natomiast jest źródłem dodatkowego wzrostu wartości całego rynku.

Autorką tekstu jest Dorota Żukowska
Project Manager, Consumer Panels & Services GfK
Cały tekst publikujemy w:
RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.