GfK: Rośnie rynek HoReCa, liczba gości i przychody

Rynek gastronomiczny pozostaje w dobrej kondycji od ponad dekady będąc jedną z lepiej rozwijających się branż na polskim rynku. Rok 2018 był wyjątkowo sprzyjający dla gastronomii – odnotowaliśmy wzrost wartościowy o ponad 10 proc.

Z jednej strony, odbywające się latem Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej były dobrym pretekstem do wyjść z domu i kibicowania w towarzystwie znajomych przy stoliku z piwem i przekąskami. Z drugiej strony, mieliśmy w Polsce niespotykanie słoneczne i ciepłe „lato” przez niemal pół roku i chętnie korzystaliśmy z jego uroków przesiadując na leżakach w kawiarniach, w ogródkach piwnych wokół skwerów miejskich, czy w klubach przy nadmorskich plażach.

Na zeszłoroczne wzrostowe wyniki gastronomii wpłynęła oczywiście w dużym stopniu dobra koniunktura gospodarcza, w tym rosnące wynagrodzenia Polaków oraz utrzymująca się drugi rok inflacja. Barometr Nastrojów Restauratorów GfK dostarcza pozytywnych ocen w zakresie prowadzonej działalności, szczególnie wśród właścicieli i menadżerów lokali całorocznych, spodziewających się dalszego rozwoju branży. Natomiast obiekcje zgłaszane przez restauratorów dotyczą głównie dużej konkurencji na rynku i rosnących kosztów operacyjnych prowadzenia działalności (w tym trudności w znalezieniu wykwalifikowanych pracowników i ich rotacji, a także rosnących kosztów pracy).

W 2018 roku wzrosła liczba punktów gastronomicznych, szczególnie punktów sezonowych (z racji szczególnie sprzyjających warunków pogodowych) oraz restauracji i restauracji hotelowych. Zmienia się także udział wartościowy segmentów lokali – rośnie znaczenie lokali oferujących posiłki, szczególnie restauracji i restauracji hotelowych. Jednocześnie obserwuje się coraz mniejszy udział pubów i klubów/ dyskotek. W naszej ocenie należy spodziewać się rozwoju lokali multifunkcjonalnych w kolejnych latach.

RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

Deklaracje konsumenckie odzwierciedlają dane z rynku. Polacy coraz chętniej odwiedzają lokale gastronomiczne – obserwuje się wzrost deklaracji wizyt we wszystkich grupach socjo-demograficznych (zarówno młodsi, jak i starsi, osoby z małych miejscowości i z dużych miast, rodziny z dziećmi, jak i starsze „puste gniazda”). Czujemy się coraz swobodniej w lokalach gastronomicznych i chętnie odwiedzamy nowe typy miejsc, choć wciąż największą popularnością cieszą się pizzerie.

Obserwujemy także zmianę stylu wizyt w gastronomii – coraz częściej lokale gastronomiczne stanowią oczywiste, naturalne miejsce spotkań ze znajomymi lub powód spontanicznych wizyt, bez okazji. Lokale odwiedzamy ze współmałżonkami/ partnerami, przyjaciółmi i znajomymi, ale również z dziećmi czy innymi członkami rodziny, a nierzadko też chodzimy sami. Coraz chętniej odwiedzamy też lokale gastronomiczne po drodze, po przekąskę, jak również podczas podróży. Choć podczas wizyt w punktach gastronomicznych sięgamy głównie po posiłki i ciepłe przekąski oraz zimne napoje, to w 2018 roku odnotowaliśmy głównie wzrosty w konsumpcji alkoholu (w szczególności piwa).

 

Coraz większa siła nabywcza Polaków oraz rosnące ceny usług gastronomicznych przyczyniły się do wyższych średniomiesięcznych wydatków na wizyty w lokalach. Jest to trend spójny z deklaracjami ze strony restauratorów, którzy deklarowali rosnącą dzienną liczbę rachunków w większości segmentów lokali (a szczególnie w punktach sezonowych) oraz wyższe rachunki (w przypadku punktów całorocznych).

Patrząc z dłuższej perspektywy spodziewamy się, że branża gastronomiczna będzie się w dalszym ciągu dynamicznie rozwijać. Coraz lepsza sytuacja ekonomiczna Polaków oraz idąca za tym zmiana w stylu życia i spędzania czasu wolnego powinny zapewnić klientów lokalom gastronomicznym, szczególnie tym oferującym posiłki i ciepłe przekąski oraz alkohole.

Autorką opracowania jest Izabela Jagodzińska
Project Manager GFK

 

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.