Jaki wpływ na gospodarkę ma McDonald’s?

Udostępnij artykuł
Ponad 4,1 miliarda złotych wartości dodanej, około 40 tysięcy miejsc pracy wygenerowanych bezpośrednio i pośrednio, ponad 1,8 mld złotych wypłaconych wynagrodzeń. Tak w skrócie można opisać wpływ na polską gospodarkę, jaki wygenerował McDonald’s wraz z licencjobiorcami i dostawcami w 2019 roku. Takie dane (i nie tylko) płyną z drugiej edycji Raportu Wpływu opracowanego we współpracy z KPMG.

Gdy niemal 30 lat temu otwieraliśmy pierwszą restaurację McDonald’s w Polsce, była ona symbolem czegoś obcego, globalnego. Od pierwszego dnia pracowaliśmy, aby stać się częścią polskiej gospodarki i życia lokalnych społeczności, harmonijnie łącząc siłę globalnej marki z lokalną działalnością. Udało się. Jesteśmy blisko 27 tysięcy naszych pracowników, 300 mln gości, którzy odwiedzili nasze restauracje w ubiegłym roku. Jesteśmy także blisko naszych partnerów biznesowych – 74 franczyzobiorców i 47 polskich dostawców – przekonuje Adam Pieńkowski, dyrektor generalny McDonald’s w Polsce.

Od otwarcia pierwszej restauracji w Polsce w 1992 roku, McDonald’s znacząco się zmienił dostosowując się do realiów rynkowych. Jednak wartości i fundamenty pozostały bez zmian. Tworzą je franczyzobiorcy, dostawcy oraz pracownicy.  

Lokalna perspektywa

W 2019 roku 87 proc. restauracji McDonald’s prowadzili licencjobiorcy – polscy przedsiębiorcy zaangażowani w życie lokalnych społeczności. Wielu z nich współpracuje z marką od samego początku jej działalności w Polsce. Organizacje franczyzowe dynamicznie się rozwijają – obecnie na jednego przedsiębiorcę przypada średnio 5,5 lokali. Co warte podkreślenia, aż 1/3 organizacji franczyzowych prowadzona jest przez kobiety. To właśnie franczyzobiorcy nadają McDonald’s lokalną perspektywę. Są oni ważnymi uczestnikami gospodarki, wpływają na zatrudnienie w regionach i wspierają lokalne społeczności. Są twórcami i współorganizatorami wielu inicjatyw, takich jak Konkurs Kaszubski promujący język i kulturę regionu czy turnieje sportowe dla dzieci.

Big Mac z Polski

Drugi z filarów tworzą dostawcy – 47 polskich przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej, a także transportowej, logistycznej, budowlanej czy szeroko pojętych usług. Tylko w 2019 roku McDonald’s dokonał zakupów w sektorze spożywczym za ponad 480 mln złotych. Z Polski pochodzą między innymi ziemniaki na frytki, których uprawa zajmuje ponad 6,5 tysiąca hektarów czy też wołowina do burgerów, którą do dostawcy – OSI Food Solution, dostarcza ponad 78 tysięcy gospodarstw rolnych. Współpraca z dostawcami oparta jest na wieloletnich, partnerskich relacjach. Producenci żywności nie tylko zaopatrują restauracje w kraju, ale także eksportują swoje wyroby do McDonald’s zagranicą, m.in. do Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii, krajów bałtyckich czy Słowacji. Lokalny łańcuch dostaw to nie tylko najwyższa jakość i świeżość produktów w menu McDonald’s. To także wspólne inwestycje prośrodowiskowe mające na celu ograniczenie emisji CO2 do atmosfery czy ograniczenie zużycia plastiku.

Różnorodność zespołów

W restauracjach McDonald’s zatrudnionych jest 27 tysięcy różnorodnych osób. Są wśród nich obcokrajowcy, osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy czy też studenci. Każda z grup pracowników ma możliwości awansu czy rozwoju, między innymi poprzez uczestnictwo w kursach managerskich, szkoleniach językowych.McDonald’s wpływa na rynek pracy nie tylko poprzez bezpośrednie zatrudnienie w restauracjach i biurze. Wspólnie z dostawcami tworzy ponad 40 tys. miejsc pracy i wypłaca 1,8 mld zł wynagrodzeń rocznie.  Więcej szczegółowych informacji znajduje się w drugiej edycji „Raportu wpływu McDonald’s na polską gospodarkę” przygotowanym we współpracy z KPMG.  Raport do pobrania: https://mcdonalds.pl/raportwplywu/

RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 07.10.2020
Aktualizacja: 07.10.2020