[SPECJALNIE DLA NAS] Ogólna sytuacja na rynku była dla nas bodźcem do weryfikacji zarówno naszych dostawców, jak i warunków współpracy. Dokonaliśmy przeglądu kontraktów i w jego wyniku z większością partnerów biznesowych kontynuujemy i rozwijamy współpracę opartą na zmienionych warunkach. Wprowadziliśmy także zmiany optymalizacyjne, wynikające z obecności LHG na innych rynkach w Europie – mówi Monika Pyszniak, Purchasing Manager Poland & Germany Louvre Hotels Group, w komentarzu przygotowanym na potrzeby publikacji Rynek Dostawców HoReCa – RAPORT 2022.
Jak wygląda obecna współpraca Louvre Hotels Group z dostawcami dla branży HoReCa? Czy mogą Państwo liczyć na ich wsparcie, elastyczność we współpracy?
Za nami pełen wyzwań dla branży hotelarskiej rok 2021. Zarówno w kontekście współpracy z dostawcami, ale także prowadzenia naszego biznesu. W roku 2020 zrobiliśmy przegląd centralnych kontraktów i renegocjację szeroko pojętych warunków współpracy z dostawcami. Jednak w drugiej połowie ubiegłego roku pojawiły się zapowiedzi zmian głównie podatkowych, mających olbrzymi wpływ na koszty kupowanych przez nas produktów i usług.
Jeżeli chodzi o same warunki współpracy to, o ile w roku 2020 i pierwszej połowie 2021 nasi partnerzy biznesowi wykazywali w tym obszarze sporą elastyczność, o tyle w drugiej połowie 2021 roku, kiedy znany już był zarys zmian podatkowych oraz w warunkach rosnącej inflacji, a także ograniczonej dostępności pracowników, nasi dostawcy w dużej mierze stracili tę elastyczność. Głównie zawęziła im się przestrzeń do utrzymania cen na obecnych poziomach. Zdecydowana większość naszych partnerów biznesowych zgłosiła konieczność wzrostu cen produktów i usług. Naturalną argumentacją dla tego wzrostu cen był wzrost kosztów pracy. Wytworzenia produktów (chociażby mąki czy masła), nośników energii (energia elektryczna i gaz), a także utrzymująca się w trendzie wzrostowym inflacja.
Widzimy ze strony naszych dostawców chęć do elastycznej współpracy, ale zdajemy sobie również sprawę z tego, że w obecnej sytuacji ich możliwości, głównie w obszarze utrzymania poziomów cen, są mocno ograniczone, ponieważ wynikają z czynników od nich niezależnych. Zawsze do naszych partnerów biznesowych podchodzimy w sposób partnerski i rozumiejąc wyzwania, które są po ich stronie, musimy mieć na uwadze interes Louvre Hotels Group.
Weryfikacja partnerów Louvre Hotels Group
Czy ubiegłoroczna sytuacja – niełatwa dla branży – wpłynęła na weryfikację partnerów? Czy kryteria przy wyborze dostawców uległy zmianie? W jaki sposób?
Ogólna sytuacja na rynku była dla nas bodźcem do weryfikacji zarówno naszych dostawców, jak i warunków współpracy. Dokonaliśmy przeglądu kontraktów i w jego wyniku z większością partnerów biznesowych kontynuujemy i rozwijamy współpracę opartą na zmienionych warunkach. Wprowadziliśmy także zmiany optymalizacyjne, wynikające z obecności LHG na innych rynkach w Europie. Ogromnym wyzwaniem ubiegłego roku, któremu musieliśmy sprostać, był wybór partnera biznesowego dostarczającego energię (prąd i gaz). Jeżeli chodzi o kryteria, którymi posługiwaliśmy się w procesie decyzyjnym doboru dostawców to zasadniczo nie uległy zmianie. Tak wcześniej, jak i teraz najważniejsze dla nas są wiarygodność i rzetelność dostawców przejawiająca się w dostarczaniu produktów i usług. W czasie i jakości przez nas oczekiwanych. Oczywiście bardzo istotną pozycją negocjacyjną pozostają niezmiennie ponoszone przez nasz koszty zakupu.
Jak wg Pani – biorąc pod uwagę ubiegły rok i panującą w naszym kraju pandemię – będzie rozwijał się rynek dostawców dla HoReCa w tym roku? Czego się spodziewacie?
Pomimo różnych scenariuszy dotyczących dalszego rozwoju pandemii jesteśmy optymistami. Chcielibyśmy, aby sytuacja wróciła do normalności i abyśmy mogli zając się już tylko kwestiami czysto biznesowymi, bez oglądania…Pełną treść komentarza publikujemy w Rynku Dostawców HoReCa – RAPORT 2022.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.