Marcin Szworak, Makarun: Cenimy współpracę ze sprawdzonymi partnerami

[SPECJALNIE DLA NAS – RAPORT 2021] Przed branżą HoReCa stanęło potężne wyzwanie, aby sprostać konsekwencjom spowodowanym pandemią COVID-19. Zarówno odbiorcy, jak i dostawcy zostali postawieni przed nowymi warunkami rynkowymi, które wymagały nowego podejścia do współpracy, aby przetrwać. Większość partnerów wykazała się zrozumieniem i wiedziała, że musimy ponownie usiąść do stołu i renegocjować warunki umów – mówi Marcin Szworak, współwłaściciel Makarun Spaghetti & Salad w komentarzu przygotowanym na potrzeby naszej publikacji Rynek Dostawców HoReCa w Polsce – RAPORT 2021.

Utrzymanie cen produktów było dużym sukcesem, gdyż o ile możemy przyjąć wskaźnik inflacji w 2020 r. na poziomie 3,4 proc., to ma się on nijak w stosunku do podwyżek artykułów spożywczych: mleko, ryż, wędliny, pieczywo od 8 do 10 proc. wzrostu, a rekordzistą zostały owoce, gdzie podwyżka sięgnęła aż 27,7 proc.

Kolejnym istotnym aspektem była logistyka, a konkretnie minima logistyczne. Przy zmniejszeniu obrotów lokalu, zmniejszyły się minima zamówieniowe, a koszty logistyki u dostawców pozostawały na tym samym poziomie. W tej kwestii to już negocjacje dostawcy lub też obniżenie marży na produktach po stronie dostawcy pozwalały na niezmienione ceny dostaw. Ponadto w zachowaniu płynności finansowej pozwalało rozłożenie płatności w terminie i zwiększenie kredytów kupieckich. Natomiast trzeba zaznaczyć, że bez wcześniejszej współpracy i zaufania, takie działania może nie tyle, że nie byłyby możliwe, co na pewno nie udałoby się uzyskać takich efektów.

Cenimy współpracę ze sprawdzonymi partnerami, nawet jeśli nie są to duże firmy, najważniejsze, żeby były rzetelne i uczciwe. Oczywiście poddaliśmy weryfikacji świadczone przez nich usługi. Ponowna weryfikacja ich konkurencyjności rynkowej oraz jakość usług były najważniejszymi działaniami. Z jednym z naszych kluczowych dostawców, ze względu na wzrost cen produktów we Włoszech nie udało się dojść do porozumienia, ale dzięki nowemu partnerowi udało nam się zachować ceny półproduktów, przez co finalnie klient naszych fast foodów nie odczuwa podwyżki.

Sytuacja na rynku jest dynamiczna. Dostawcy borykają się m.in. z podwyżkami cen u producentów, ceną walut, nadzwyczajnymi zdarzeniami spowodowanymi pademią, zmianami w transporcie i logistyce. Na każdy problem trzeba w niedługim czasie znaleźć rozwiązanie, a ostatecznym rozwiązaniem jest podwyżka cen na samym końcu łańcucha dostaw. Bardzo istotna jest obserwacja i jest badanie elastyczności popytu. Jednocześnie zakładamy wzrost cen, który będzie przekładał się na klienta, natomiast jak wysoki, to będą pokazywać najbliższe miesiące.

RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2021
> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Rynek-Dostawcow-HoReCa-RAPORT-2021.png

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.