Mateusz Szewczyk, Gruby Benek: W czasie pandemii widzimy okazję do rozwoju

Komentuje: Mateusz Szewczyk, prezes zarządu spółki Gruby Benek
O ile rok 2020 był dla znacznej części polskiej gastronomii rokiem walki o przetrwanie, o tyle 2021 będzie rokiem dużych zmian i wyzwań, a kluczowa dla rynkowego sukcesu będzie umiejętność adaptacji do nowej rzeczywistości.

Większość podsumowań minionego roku sprowadza się do słów „było ciężko, ale daliśmy radę”. Prawda jest jednak taka, że w biznesie „dać radę” to nie to samo, co odnieść sukces. I oczywiście o sukcesie w 2020 ciężko jest mówić, ale to, że przetrwaliśmy nie oznacza, że możemy teraz poklepać się po plecach i odetchnąć z ulgą. Przed nami rok wyzwań, przed jakimi polska gastronomia nie stała od dziesięcioleci – zmiany, które zazwyczaj zachodzą latami, tym razem skumulują się w kilkunastu miesiącach.

O czym mowa? Dla sieci pizzerii Gruby Benek rok 2020 był oczywiście gorszy od oczekiwań, ale nie zahamował rozwoju firmy i dał nam świetną okazję do wprowadzenia planowanych od dłuższego czasu zmian. Format działania naszych pizzerii, które od zawsze nastawione są w przeważającej części na dostawy do klienta sprawił, że lockdown nie dotknął nas tak, jak innych lokali. Nie musieliśmy skupiać się na przetrwaniu, tylko na rozwoju. Nasza sieć powiększyła się o nowe pizzerie, rozbudowaliśmy też struktury w centrali marki. Wszystko po to żeby przygotować się na zmiany rynkowe, które nastąpią w wyniku pandemii.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE grudzień 2020
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

Od dawna obserwowaliśmy migrację klientów od tradycyjnej formy zamówień, do zamówień online. Znaczenie dostaw rosło w Polsce od lat – pandemia tylko przyspieszyła te procesy. Doszła do tego zdalna praca – wiele firm przeniosło pracowników na home office nie tymczasowo, ale  permanentnie. Zrezygnowały z biur i mnóstwo z nich zapowiada, że nie planuje powrotu do tradycyjnej formy działalności. Za tym pójdzie exodus pracowników i studentów z największych miast do mniejszych miejscowości, z których często pochodzą.  Ograniczy to radykalnie ich koszty utrzymania, a dziś miasta przestają być gwarantem dostępności usług, handlu, pracy biurowej czy edukacji. Dziś takim gwarantem staje się szybki internet.

To wszystko tworzy dla gastronomii wyzwania, ale my widzimy w tym okazję. Zaczęliśmy od wzmocnienia i unowocześnienia systemu dostaw do klienta. Wprowadziliśmy innowacyjny system śledzenia zamówień, skróciliśmy czas przygotowywania produktów  przez znaczne zwiększenie automatyzacji naszej produkcji oraz digitalizację drogi i treści zamówienia, co realnie przełożyło się na skrócenie oczekiwania na dowóz. To jednak nie jedyna przewaga konkurencyjna, z którą wchodzimy w nowy rok.

JUŻ WKRÓTCE
RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2021
>> prosimy kliknąć po szczegóły <<

Wiele lokali naszej sieci działa w małych miejscowościach i to w takich miejscach planujemy kolejne otwarcia. Mocno postawiliśmy na jakość surowców, dzięki czemu możemy w tych miejscach zaproponować produkt na najwyższym poziomie. Nasz model działania oparty o dostawy daje też przewagę pod innym względem – utrzymania poziomu cen i atrakcyjnego food costu. Po otwarciu gastronomii, wiele restauracji zrezygnuje z dostaw, a inne zmuszone będą mocno podnieść ceny. To dwie kwestie, które nas praktycznie nie dotyczą. Model działania w dostawie już dawno nauczył nas bardzo dobrego bilansowania kosztów, czego klasyczne restauracje musiały uczyć się na gorąco. Jeśli wcześniej bazowały na wysokich marżach na napojach czy alkoholach, to delivery dramatycznie ograniczyło ich zyski.

Gastronomia musi z uwagą przyjrzeć się tym wszystkim zmianom rynkowym, które spowodowała i jeszcze spowoduje pandemia. Zmienią się grupy klientów, zmieni się sposób, w jaki korzystają z usług restauracji i zmieni się oczywiście zasobność ich portfeli. Liczenie na to, że za kilka miesięcy wszystko wróci do normy jest naiwne. Teraz, kiedy już wszyscy „dali radę” pora zacząć umacniać pozycję. I dokładnie taki mamy plan.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.