Polacy stawiają na produkty wege. W sierpniu wydali na nie 441 mln zł

Mleka roślinne, dania gotowe i pasty kanapkowe to najczęściej kupowane przez Polaków roślinne zamienniki produktów zwierzęcych. Równolegle rośnie zarówno sprzedaż mięsa, jak i liczba innowacyjnych produktów dla wegetarian. Korzystają na tym wszyscy konsumenci.

Nielsen zbadał po raz pierwszy polski rynek produktów dla wegetarian. Największą wartość osiągnęły mleka roślinne: 253 mln zł, dania gotowe typu wege burgery, czy falafele 107 mln zł oraz pasty kanapkowe 81 mln zł. Wszystkie wskazane produkty odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynoszące odpowiednio: 30 proc., 16 proc. i 23 proc. Taki trend jest widoczny już od kilku lat. Wpływają na to postawy konsumentów o coraz zasobniejszych portfelach, gotowych wydawać więcej na zakupy spożywcze, poszukujący zdrowych produktów – mówi Bożena Rudaś, Business Development Senior Consultant w Nielsen Connect.

Okazuje się również, że produkty wegetariańskie niekoniecznie stanowią konkurencję dla mięsa.

Po produkty wegetariańskie coraz częściej sięgają również flexitarianie i mięsożercy ciekawi nowych smaków. Jednocześnie wzrost sprzedaży produktów wegańskich nie wpływa na sprzedaż mięsa, stanowiącego jedną z największych kategorii FMCG. Mięso i wędliny paczkowane odnotowały w sierpniu br. 11 proc. wzrosty. Na sprzedaż mięsa mogą wpływać te same czynniki, jakie obserwujemy w przypadku produktów wegetariańskich, czyli coraz bogatsza oferta w sklepach, przystępne ceny, popularyzacja kuchni innych krajów, otwartość na innowacje analizuje Aldona Padula, Associate Manager w Nielsen Connect.

Innowacyjne produkty wegetariańskie zajmują coraz więcej miejsca na sklepowych półkach. Raport Nielsena “Breakthrough Innovation Poland” przyznał tytuł najbardziej przełomowej innowacji m.in. produktom kulinarnym marki Łowicz: “Kaszotto” oraz “Risotto”. To dania gotowe adresujące potrzeby związane z szybkim przygotowaniem zdrowych posiłków, posiadające tzw. czystą etykietę. Innowacja dotyczyła nie tylko składu i formuły produktu, ale również jego opakowania. Ciekawym przykładem są także wprowadzone już kilka lat temu pasty warzywne “Wawrzyniec” produkowane przez ZT Kruszwica. Producent zainspirowany warzywną rewolucją obserwowaną na innych rynkach z sukcesem zaangażował konsumentów do procesu tworzenia nowego produktu. Pasty warzywne wsparte niestandardową kampanią marketingową osiągnęły spektakularne trzycyfrowe efekty sprzedażowe. Raport dostępny jest na stronie: https://www.nielsen.com/pl/pl/insights/report/2020/breakthrough-innovation-poland-2019/.

Z kolei we wrześniowym raporcie “Breakthrough Innovation Europe” nie brakuje roślinnych innowacji takich jak wegańskie lody Ben&Jerry czy wegański majonez Hellaman’s oraz napoje Adez na bazie roślinnej. Raport opublikowany na stronie  https://www.nielsen.com/eu/en/bases-top-25-breakthrough-innovations-europe/ to również źródło inspiracja dla polskich producentów.

Informacje dotyczące sprzedaży produktów wegetariańskich zostały zaprezentowane na konferencji “Plant-Powered Perspectives” organizowanej w dniach 8 i 9 października br. Nielsen jest partnerem tego wydarzenia. Nowości Gastronomiczne i Horecanet.pl objęły wydarzenie patronatem medialnym.

RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.