Szef kuchni Beef and Pepper o idealnym steku

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] Restauracja Beef and Pepper działa w stolicy od ośmiu lat. Specjalizuje się w wołowinie, ale w karcie znajdują się również dania z drobiu, ryby i owoce morza, makarony oraz burgery. Jak przygotować dobry stek wołowy i zbudować zgrany zespół na lata opowiada szef kuchni Przemysław Butryn.

Co oferujesz gościom w Beef and Papper i jakie dania cieszą się największą popularnością?

Jak sama nazwa wskazuje skupiamy się na wołowinie. Zdecydowanie stawiamy na steki, sezonowane na mokro i sucho. Steki wołowe też są najczęściej wybierane przez Gości. W naszej karcie znajduje się rostbef, antrykot oraz polędwica. Dużą popularnością cieszą się też policzki wołowe, które pieczemy 12-14 godzin w niskiej temperaturze. Wśród dań głównych znajduje się pierś kaczki, karkówka z dzika,  są też makarony. Dodatkowo mamy również dania sezonowe, tak zwane „wkładkowe”, raz w miesiącu to menu jest zmieniane.

Czy goście przychodzą tylko na stek? Jak zmienia się to na przestrzeni lat?

Na początku, gdy zacząłem pracę w Beef and Pepper, sprzedaż steków w stosunku do regularnego menu wynosiła 80 do 20 procent. Założyłem sobie, że nie musimy skupiać się tylko na stekach. Dlaczego by nie połączyć ich z innymi daniami? Po części udało mi się to zmienić, teraz jest bardzo zróżnicowane menu. Obsługujemy również grupy, odwiedza nas sporo obcokrajowców, mamy wiele rezerwacji powyżej 15 osób, z którymi radzimy sobie bardzo dobrze. Założenie, aby sprzedawać tylko steki, ogranicza nam troszkę pole do popisu oraz ogranicza możliwość wykazania się sztuką kulinarną, pokazanie tak zwanego „mojego smaku”.

Z tego tytułu pojawiły się też inne rodzaje mięsa w menu. Teraz stosunek steków do innych dań wynosi 60 do 40 procent. Uważam to za duży sukces. Jeżeli Gość wie, co oznacza dobry produkt na pewno to doceni, a widać, że tak się dzieje, ponieważ Goście wracają. Z resztą wystarczy wejść w opinie w sieci, które mówią, o smaku, jakości, atmosferze w restauracji, otwartej kuchni, która daje możliwość obserwacji naszej pracy. Dodatkową atrakcją jest nietuzinkowy wystrój czy muzyka na żywo w każdy wtorek.

Stek idealny

Jednak wracając do Waszej specjalności. Jaki stek jest najbardziej wymagający, jeśli chodzi o zadowolenie gościa?

Trzeba podkreślić, że mamy świetny personel, który jest wyszkolony i zawsze służy Gościom dobrą radą. Często zdarza się tak, że odwiedzający przychodzą z konkretnym nastawieniem i wiedzą, jaki rodzaj mięsa chcą zjeść, jaki stopnień wysmażenia jest dla nich. Tutaj mamy czasami różnice zdań z Gośćmi, jeśli chodzi o steka medium rare. Proces „dochodzenia” trwa nieustannie, nawet w czasie drogi do stolika. Gdy Gość ma wątpliwości, zapraszamy go do wydawki, pod lampy, by zobaczył, jakie to mięso faktycznie jest. Serwujemy steki wołowe, które są sezonowane, nie ma tam tak dużo krwi, jak można by się było spodziewać,  większość to osocze. Nasi kelnerzy starają się nawet doradzać niższy stopień wysmażenia, ponieważ wtedy możemy jeszcze dosmażyć steka, a w drugą stronę trudno cokolwiek ulepszyć.

Macie też bardzo dużą paletę dodatków.

Od ziemniaka grillowanego, przez faszerowanego, warzywa korzeniowe pieczone, mix sałat, kolba kukurydzy. Dodatkowo pięć sosów: Santa Maria – sprowadzany z USA, lada moment zaczynamy jego własną produkcję. Ten sos jest z nami od około pięciu lat. Kolejny to Jack Daniel’s na bazie ananasa, surowej cebuli, soku ananasowego i oczywiście whisky. Jest dosyć słodki, dobrze podbija smak mięsa. Natomiast sos pieprzowy jest robiony na bazie demi glace, z dodatkiem czerwonego wina, zielonego marynowanego pierzu, chilli oraz imbiru jest dość ostry. Kolejny to sos holenderski, na bazie żółtek, białego wina,  który osobiście uważam za doskonały dodatek do steka, dla mnie to idealne połączenie.

Jaki Twoim zdaniem powinien być stek idealny?

Mój osobisty typ to zdecydowanie medium rare. Uważam, że w tym stopniu jest wyczuwalnych najwięcej atutów mięsa: smak, struktura, temperatura. Wszystko jest tak jak być powinno. Jako dodatek proponuję wspomniany sos holenderski, który jest dla mnie top of the top i obowiązkowo pieczony, faszerowany ziemniak.

Dania wege w mięsnym świecie

W menu pojawiają się też dania wege. W jaki sposób przebiega proces ich doboru do zdecydowanie mięsnego menu?

Oczywiście, takie dania muszą pojawić się w karcie, co można uznać za mały paradoks, bo nasz charakter jest dosyć wyspecjalizowany już w samej nazwie. Jednak rynek i Goście zdecydowanie tego oczekują. Właścicielki są wegetariankami. Od nich wyszła inicjatywa organizowania wśród załogi kuchennej konkursu na danie wegetariańskie, które pojawia się w nowej karcie menu. Ja dopinguje cały zespół, aby brać w tym udział. Zwycięzca konkursu jest odpowiednio wynagradzany, a dodatkowo jego danie pojawia się w menu. Myślę, że to świetna motywacja. Tym sposobem mamy w karcie Wellingtona, ale nie tradycyjnego tylko z buraka. To danie zwyciężyło w ostatnim konkursie i naprawdę cieszy się dużym zainteresowaniem wśród w Gości. Jest też burger z buraczanym rosti, z miodową musztardą francuską, pestkami dyni oraz rukolą. Kolejna propozycja to gnocchi z serem mascarpone i orzechami. W przystawkach znajduje się zapiekany kozi ser z orzechami w karmelu podany z figami.

Plany na przyszłość

Skoro jesteśmy przy kwestii zespołu, to z jakimi ludźmi lubisz pracować i w jaki sposób zarządzasz zespołem?

Pracujemy praktycznie w takim samym składzie od prawie pięciu lat. To świadczy o tym, że jest nam tutaj razem dobrze. Jesteśmy małą rodziną. Znamy się na tyle, że jesteśmy w stanie wiele o sobie powiedzieć, wiemy na co kogo stać. Punktem wyjścia jest zawsze rozmowa. Ona potrafi zdziałać cuda. Zarządzanie polega przede wszystkim na motywacji. Ważne jest docenianie, proste powiedzenie, że coś super wyszło, a gdy są słabsze dni, że się nie poddajemy, działamy dalej. W pełni udany serwis daje kopa do działania. Napędza mnie i cały zespół. Ja czuję się spełniony, a oni dowartościowani. Zdarza się nawet, że Goście podchodzą do wydawki, by zostawić napiwek. To bardzo budujące. Utwierdza w przekonaniu, że robimy to dobrze.

Istotne jest też rozwiązywanie problemów na bieżąco, planowanie, nie narzucanie, ale i nie zarzucanie kogoś obowiązkami. Obdarzam każdego szacunkiem i oczekuję tego samego. Wtedy musi się udać. Stawianie na ludzi i jakość w każdym aspekcie to też dewiza właścicieli, jak i całego naszego zespołu. Najważniejsze jest, aby Gość wyszedł zadowolony. Dopracowujemy wszystkie szczegóły tak, aby konsument był naprawdę dopieszczony. W składzie kuchennym, w którym pracuję, 90 procent ludzi jest niezmienna, podobnie pozostali pracownicy, którzy są w tym miejscu od wielu lat. Myślę, że to stanowi też o sukcesie tego konceptu, o czym z pewnością świadczą też powroty Gości. Każdy z nas jest inny, a zarazem taki sam –  wiemy co to jest ciężka praca, kochamy to co robimy i czujemy się z tym świetnie. Jeżeli kochasz swoją pracę, nigdy nie będziesz zmęczony, a spełniony.

Jakie macie plany na najbliższą przyszłość?

Plany są ambitne. Nawet bardzo ambitne. Byk będzie miał większe rogi i zatrzęsie miastem. Nie mogę zdradzić zbyt wiele, ale Warszawa pozna nocne oblicze Beef’a. Jestem przekonany, że jest na co czekać.

Rozmawiała Milena Kaszuba-Janus

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE maj – czerwiec 2022
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 19.07.2022
Aktualizacja: 19.07.2022