Czy Unia Europejska zakaże używania nazwy „wege burger”?

Udostępnij artykuł
ProVeg International, organizacja  zajmującą się zwiększaniem świadomości żywieniowej, prowadzi kampanię informacyjną oraz stworzyła petycję sprzeciwiającą się zakazowi. Dokument zebrał ponad 10 tys. podpisów już pierwszego dnia. Od dzisiaj podpisy zbierane są także w Polsce. Propozycja Parlamentu Europejskiego, by zakazać używania nazw takich jak „wege burger” jest kwestionowana w całej Europie.

W zeszłym miesiącu Komisja Rolnictwa Parlamentu Europejskiego głosowała za przyjęciem wniosku, sugerując, że nazwy takie jak „wegański burger” mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Jeżeli wniosek zostanie uchwalony, proponuje się, by burgery nazwać „dyskami”, a parówki „tubkami”.

ProVeg Polska rozpoczął kampanię skierowaną przeciw proponowanemu zakazowi, z petycją wzywającą wkrótce wybrany Parlament Europejski do odrzucenia propozycji, którą określa jako „niepotrzebną” i „irracjonalną” . Wczoraj opublikowana petycja zebrała już ponad 10 tysięcy podpisów z całej Europy.

Karolina Kosno, PR & communication manager ProVeg Polska, mówi: – Nie ma dowodów, że konsumenci są zdezorientowani lub wprowadzani w błąd poprzez obecne nazwy produktów roślinnych. Sugerowanie, że konsumenci nie rozumieją znaczenia terminu „wege burger” i podobnych określeń, jest obrazą dla ich inteligencji. Stosowanie określeń „wege burger” czy „wegańska kiełbasa” jest kluczowe dla przekazywania informacji o cechach organoleptycznych poszukiwanych przez konsumentów. „Wege burger” jasno informuje, że produkt nie zawiera mięsa, jednocześnie wskazując jakiego smaku, tekstury czy wyglądu produktu można oczekiwać. Szacuje się, że aż 90 proc. sprzedaży roślinnych odpowiedników mięsa jest generowana przez osoby, które nie są na diecie wegetariańskiej. Proponowana zmiana, nie uderza więc w wegetarian, ale w ponad połowę społeczeństwa, które obecnie deklaruje chęć ograniczania mięsa w swojej diecie.

Petycja zostanie przekazana Parlamentowi Europejskiemu przed ostatecznym głosowaniem. Petycję można podpisać TUTAJ.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – KWIECIEŃ  2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 14.05.2019
Aktualizacja: 15.05.2019