Łosoś norweski i dorsz wśród ulubionych ryb Polaków

Udostępnij artykuł
Norwegia w 2019 roku wyeksportowała ponad milion ton łososia, co odpowiada 14 milionom posiłków przyrządzonych z tej ryby każdego dnia. W polskich domach spośród norweskich ryb najczęściej gości właśnie łosoś norweski oraz dorsz, ponad 70 proc. osób wybiera te ryby do samodzielnego przyrządzania dań w domu. 

Od ponad 10 lat Norweska Rada ds. Ryb i Owoców Morza (NSC) przeprowadza coroczne badanie Seafood Consumer Insight, które pozwala na obserwacje trendów i preferencji konsumentów
w zakresie ryb i owoców morza. Poprzez badanie norwescy eksporterzy, producenci i przetwórcy mają dostęp do danych na temat konsumpcji i ulubionych ryb ludzi w 20 krajach, w tym także
w Polsce.

NSC każdego roku dokłada wszelkich starań, aby przekazywać konsumentom aktualne informacje na temat norweskich ryb i owoców morza. Dzięki współpracy z eksporterami, producentami i przetwórcami dążymy do pokazania potencjału jaki posiada norweska akwakultura. Od wielu lat na sklepowych półkach znajdują się produkty sygnowane znakiem „Seafood from Norway”, który wprowadziliśmy, aby konsumenci mieli pewność, że sięgają po bezpieczne i wysokiej jakości produkty – mówi Kristin Pettersen, Dyrektor Krajowy NSC na Polskę i Niemcy.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE październik-listopad 2020
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

Polacy wybierają łososia!

W tym roku obchodzona jest 50. rocznica powstania norweskiej akwakultury. To idealna okazja,
aby świętować sukces łososia norweskiego, który stał się jedną z najpopularniejszych ryb na świecie. Badania Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza pokazują, że na wszystkich rynkach bezkonkurencyjnym faworytem jest łosoś.

Konsumenci z przyjemnością przyrządzają łososia na codzienny obiad, czy podczas weekendowych spotkań z rodziną. 77 proc. Polaków wskazało łososia jako swój najczęstszy wybór podczas przygotowywania posiłków w domu. Na drugim miejscu znalazł się dorsz (74 proc.).

Co ciekawe, istnieją różnice w wyborach Polaków podczas dni roboczych oraz weekendów. Na co dzień, na trzecim miejscu znajduje się makrela (68 proc.) , natomiast w weekendy konsumenci chętniej sięgają po pstrąga (55 proc.), co może świadczyć, że w mniemaniu Polaków jest to ryba, która idealnie pasuje, na przykład na świąteczne obiady w gronie rodziny.

Japońskie sushi i norweski łosoś

Wyniki badań Seafood Consumer Insight pokazują również, że w Polsce coraz większą sławą cieszą się azjatyckie przysmaki. Sushi jest bardzo popularne i już prawie 40 proc. Polaków wskazało,
że spożywa je raz w miesiącu lub więcej. A wśród ulubionych dodatków rybnych znajdują się łosoś (58 proc.), krewetki (22 proc.) oraz tuńczyk (20 proc.).

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 10.11.2020
Aktualizacja: 10.11.2020