Słabe wyniki krakowskich czterogwiazdkowców

Udostępnij artykuł

Jak czytamy w opracowaniu, średnioroczne obłożenie w 2009 r. oscyluje wokół 45 proc. i jest niższe od średniorocznego w roku 2007 aż o 15 proc. Oznacza to zmniejszające się zainteresowanie pobytem w tych hotelach. Wytłumaczeniem tego zjawiska jest według Instytutu, wyższe obłożenie w hotelach pięciogwiazdkowych, które oferują częstokroć niewiele wyższe lub porównywalne ceny, oferują jednocześnie znacznie wyższy poziom obsługi i standard pokoi.

Hotele pięciogwiazkowe, których liczba znacznie zwiększyła się w ostatnim czasie mogą poszczycić się – nawet w tak trudym okresie – znakomitymi statystykami jak na ten segment rynku hotelowego. Średnie obłożenie w ostatnich 3 latach – w zależności od lokalizacji hotelu wyniosło 53 – 60 proc. Dla hotelu o lepszych wynikach średnie obłożenie w niskim sezonie stanowi 46 proc., natomiast w wysokim sezonie sięga 71 proc.

Jak pisze Instytut, dodatkowym atutem pięciogwiazdkowców jest największy margines możliwości negocjajcyjnych w zakresie polityki cenowej oraz różnorodnych bonusów i pakietów dodatkowych "w cenie". Dlatego też – paradoksalnie – w okresie bardzo trudnym dla rynku hotelowego ich wyniki w zakresie zapewnienia obłożenia są, na tle innych segmentów hotelowych – zaskakująco dobre.

Aktualnie, według danych MSiT, w Krakowie działa aż 11 hoteli pięciogwiazdkowych (m.in. Niebieski, Kongresowy, Sheraton, Radisson Blu, Copernicus, Sympozjum) oraz 24 hotele czterogwiazdkowe (m.in. Park Inn, Orient, Novotel oraz Kossak).

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 19.07.2010
Aktualizacja: 19.07.2010