Zmiany w gastronomii – jak się na nie przygotować?

[SPECJALNIE DLA NAS] Jeszcze na początku marca 2020 roku z nikt z nas nie przypuszczał, że restauracje zostaną zamknięte na dwa miesiące i cała branża będzie musiała się dostosować do nowej rzeczywistości. Nie mogliśmy przewidzieć pandemii koronawirusa ani zastoju gospodarczego, ale z różnych powodów jedne biznesy lepiej się odnalazły w sytuacji krajowego lockdown’u, a inne zdecydowanie gorzej. Od czego to zależy? Wyłącznie od tego, w jaki sposób restauracje i kawiarnie funkcjonowały na co dzień i na ile były gotowe dostosować się do nagłych zmian.
Close up woman ordering food online by internet Concept order food

Czy można być gotowym na zmiany?

Zmian często nie możemy przewidzieć, ale jesteśmy w stanie stworzyć w swoim biznesie środowisko, które bez większego wysiłku dostosuje się do różnych nagłych wydarzeń. Dzięki temu będziemy mogli zarządzać zmianą i przede wszystkim kontrolować ją. Ale przejdźmy do konkretów – co należy zrobić, by stworzyć w swojej firmie otoczenie sprzyjające wprowadzaniu zmiany?

Po pierwsze – postaw na online

Jeśli nie istniejesz w internecie, to tak, jakby Cię wcale nie było na rynku. I mam w tym momencie na myśli różne formy funkcjonowania online – od angażujących social mediów, przez aktualne informacje na portalach typu TripAdvisor lub w wizytówce Google aż po obecność na platformach umożliwiających zamawianie jedzenia na wynos. Coraz więcej gości przed odwiedzeniem nowego miejsca sprawdza restaurację w internecie, dlatego musisz zadbać o to, aby godziny otwarcia, adres, dane kontaktowe i menu wszędzie były aktualne. Jeśli poza tym będziesz pamiętać o apetycznych zdjęciach potraw i regularnym dialogu z potencjalnymi gośćmi, to możesz być pewien/pewna, że Twoja aktywność online zostanie zauważona i zapamiętana. Dlatego to takie ważne? Ponieważ może się okazać – jak podczas pandemii – że kanały internetowe będą Twoim jedynym sposobem dotarcia do ludzi, więc jeśli prowadzisz nawet niezbyt regularne działania w social mediach, to i tak łatwiej będzie Ci się dostosować do tej zmiany, niż gdybyś kontaktował/a się z klientami wyłącznie poprzez kanały offline, jak potykacze, ulotki, czy reklamy w przestrzeni miejskiej.

Dywersyfikuj źródła przychodów

Może brzmi to abstrakcyjnie, bo za przychody każdej restauracji odpowiada sprzedaż jedzenia oraz napojów i nie ma co z tym dyskutować. Jednak uważam, że można i wręcz należy zróżnicować źródła dochodów. Najprostszy sposób? Zacznij realizować zamówienia na wynos, korzystaj z platform oferujących dostarczanie jedzenia. Możesz również zatrudnić własnego kuriera i samodzielnie realizować dowozy. Poza tym przemyśl kwestię sprzedawania własnych półproduktów – klienci kochają Twój sos pomidorowy lub domową konfiturę? Robisz najlepszy na świecie makaron? Twoje pieczywo nie ma sobie równych? Zacznij to sprzedawać! Warto również porozmawiać z dostawcami – być może uda Ci się nawiązać współpracę polegającą na sprzedaży np. opakowań kawy, która tak smakuje Twoim klientom. Zapewnienie sobie kilku źródeł przychodów to dobre rozwiązanie i zabezpieczenie, gdy nagle okaże się, że musisz zrezygnować z którejś formy sprzedaży.

Stale się rozwijaj!

Dbaj o rozwój nie tylko swój, ale także pracowników oraz Twojej marki. Jeśli będziesz otwarty/otwarta na innowacje i ulepszenia, wprowadzisz system szkoleń załogi i samodzielnie będziesz poszerzać wiedzę lub szukać automatyzacji procesów (korzystając z oprogramowania do rezerwacji stolików, przyjmowania zamówień itd.), to tym samym stworzysz dynamiczne środowisko pracy. Dlaczego to jest ważne? Ponieważ dzięki przyzwyczajeniu do pozytywnych zmian będziesz w stanie odpowiednio reagować na negatywne i niezapowiedziane okoliczności. Wyrobisz w sobie nawyk wprowadzania nowości w życie, a dzięki temu poradzisz sobie także z trudnymi sytuacjami.

Zostań ekspertem od zmiany

Mam nadzieję, że wprowadzisz w życie powyższe punkty i zostaniesz ekspertem od zmiany, czyli osobą, która chętnie wdraża innowacje, zawsze bierze pod uwagę nie tylko najlepsze możliwe scenariusze oraz radzi sobie nawet z trudnymi i nagłymi sytuacjami. A jeśli potrzebujesz więcej inspiracji na nowe działania, które możesz wprowadzić w życie, to koniecznie sprawdź darmowego e-booka: 100 pomysłów na zmiany w biznesie, którego stworzyliśmy, jako MOXIE Agencja Kreatywna. Znajdziesz w nim pomysły z aż 10 różnych obszarów i bardzo dużo wiedzy prosto od ekspertów.

Autorką tekstu jest
Anna Nadolińska, Digital Marketing Specialist 
Agencja Kreatywna MOXIE
Tekst został opublikowany w:
NOWOŚCI GASTRONOMICZNE
kwiecień-maj 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.