Agata Czachórska z IKEA Retail o działaniach sieci na rzecz środowiska

Udostępnij nas na:
Komentuje Agata Czachórska, kierownik projektu Circular IKEA Retail w Polsce
IKEA jeszcze przed rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego podjęła decyzję o wycofaniu ze sprzedaży na całym świecie do 2020 roku przedmiotów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, takich jak (ale nie wyłącznie) słomki, talerze, kubki, woreczki. Ponadto, Grupa Ingka, czyli największy franczyzobiorca marki IKEA na świecie, posiadający 367 sklepów w 30 krajach, w tym 11 w Polsce, wycofa plastikowe przedmioty jednorazowego użytku również ze swoich restauracji, bistro i kawiarni w tym samym terminie. Te decyzje są częścią naszej strategii zrównoważonego rozwoju „People & Planet Positive”, w ramach której IKEA chce ułatwić swoim klientom prowadzenie zdrowego i bardziej przyjaznego środowisku stylu życia.

Wprowadzenie powyższych zmian wymaga dokładnego planowania i przygotowań, które przede wszystkim pozwolą uniknąć marnowania znacznych ilości produktów oraz zagwarantują, że żadne zobowiązania wobec dostawców nie zostaną naruszone. Ze względu na skalę działalności IKEA, liczbę naszych sklepów, restauracji i bistro na całym świecie, proces będzie odbywał się stopniowo. W efekcie terminy wycofywania poszczególnych produktów na różnych rynkach mogą się różnić, jednak 1 stycznia 2020 roku w żadnym ze sklepów IKEA nie będą już dostępne plastikowe produkty jednorazowego użytku. IKEA w Blue City pełni tutaj rolę testową, ponieważ jest to nasz pierwszy sklep w Polsce, w którym te produkty już dziś są niedostępne. W Bistro i Café korzystamy z kompostowalnych opakowań na wynos, papierowych słomek, drewnianych sztućców czy szklanych butelek. Zachęcamy również do picia wody z kranu. Obecnie sprawdzamy, jak klienci reagują na te zmiany oraz jak wpływają one na funkcjonowanie samego sklepu.

Rezygnacja z plastików przeznaczonych do jednorazowego użytku to zaledwie jedno ze zobowiązań określonych w naszej strategii zrównoważonego rozwoju IKEA „People & Planet Positive”. Uwzględniliśmy w niej obecne, globalne wyzwania, takie jak zmiany klimatu, niezrównoważona konsumpcja czy nierówności społeczne. Strategia wyznacza cele  do 2030 roku. Obejmują  one wszystkie elementy systemu franczyzowego oraz cały łańcuch wartości IKEA – od dostawców po klientów, od projektowania, przez produkcję i transport, aż po użytkowanie.

Zobowiązania IKEA na rzecz społeczeństwa i środowiska obejmują m.in. projektowanie wszystkich nowych produktów IKEA w oparciu o zasady gospodarki o obiegu zamkniętym i z zamiarem stosowania wyłącznie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu, zwiększenie udziału produktów roślinnych w ofercie IKEA Food, takich jak wege hot-dogi (dostępne w Polsce od sierpnia br.) oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, m.in. dzięki inwestycjom w energię odnawialną, a także zwiększenie efektywności energetycznej z własnej działalności, by przyczynić się do przeciwdziałania zmianom klimatu.

Komentarz powstał na potrzeby:
NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – GRUDZIEŃ 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.