Rok ekologicznych zmian w Etno Cafe

Udostępnij artykuł
2019 rok upłynął na rynku kawiarni pod znakiem proekologicznych innowacji. Jednym z pionierów zmian była polska sieć, która przetarła szlaki w takich kwestiach, jak rezygnacja z plastikowych słomek czy recykling fusów. Firma zapowiada, że następne miesiące będą dla niej równie intensywne.

Na początku ubiegłego roku Etno Cafe ogłosiło plan pierwszego w Polsce ekosystemu kawowego. U jego podstaw legł pomysł, by stworzyć obieg zamknięty złożony z trzech filarów firmy – palarni kawy, browaru kawowego produkującego cold brew i sieci kawiarni. Chodziło na przykład o to, żeby odpady pochodzące z wypału kawy zastosować w produktach, które trafią następnie do sprzedaży w kawiarniach.

Jednocześnie marka podjęła szereg proekologicznych kroków. Pierwszym był 15-proc. rabat dla wszystkich zamawiających kawę we własnych kubkach. Kolejnym – wprowadzenie do wszystkich kawiarni sieci biodegradowalnych opakowań na sałatki i ciasta, wykonanych z wytłoków z trzciny cukrowej oraz rPETu, tworzywa powstałego z przetworzonych plastikowych butelek. Kawowe kołnierze zastąpiono ekologicznymi z papieru Crush tworzonego przy użyciu odpadów z produkcji artykułów ekologicznych. W marcu, jako pierwsza duża sieć kawiarni, Etno Cafe ogłosiło całkowitą rezygnację z plastikowych słomek i zastąpiła je biodegradowalnymi, wykonanymi z PLA, czyli kwasu L-polimlekowego otrzymywanego z surowców odnawialnych, np. mączki kukurydzianej.

WWW.SCFORUM.PL

Tworzenie ekosystemu kawowego ruszyło na dobre dzięki współpracy z marką kosmetyczną Organique, która opracowała receptury połączenia naturalnych kosmetyków z odpadami powstałymi po wypalaniu i parzeniu kawy. Do sprzedaży trafił zestaw do samodzielnego przygotowania peelingu kawowego do ust i stóp oraz pasty peelingującej do skóry głowy. Zadbano o każdy szczegół, włącznie z opakowaniem spod znaku less waste pozbawionym logotypów. Drugi produkt – glicerynowe mydło – z dodatkiem błony srebrzystej ziarna kawowego (pozostałość procesu palenia kawy) trafi do sprzedaży w najbliższym miesiącu. W najbliższym miesiącu firma planuje wprowadzić też kolejny produkt spod znaku less waste – Cold Brew Coffee na bazie cascary, czyli suszonych owoców kawowca, będących odpadem procesu obróbki ziarna kawowego.

Elementem spinającym wszystkie te zmiany jest strategia, którą ochrzciliśmy mianem #dladobra – powiedział Łukasz Mrowiński, CEO Etno Cafe. – Mamy świadomość, że to dopiero początek drogi do ekosystemu kawowego, ale i tak udało nam się wyznaczyć kierunek zmian dla całej branży. Z radością witamy podobne proekologiczne rozwiązania wprowadzane przez inne duże sieci. Jeśli chodzi o kwestie klimatyczne, które mają kolosalne znaczenie dla przyszłości kawy, gramy w jednej drużynie.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 31.01.2020
Aktualizacja: 31.01.2020