Startuje Plebiscyt RoślinnieJemy na najlepszy produkt 2020. Nominowane marki gastronomiczne

Nowa rzeczywistość narzucona przez pandemię COVID-19 odbiła się na naszych decyzjach konsumenckich – jak wskazuje Mintel, w maju 2020 już 20 proc. Polaków postrzegało dietę roślinną jako atrakcyjną. Według danych Nielsen, wartość tego rynku we wrześniu 2020 roku była równa 443 mln zł.

Mimo że poszczególne kategorie produktów roślinnych wciąż stanowią odsetek wartości kategorii ich odzwierzęcych odpowiedników, Nielsen obserwuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w poszczególnych kategoriach w porównaniu do poprzedniego roku (w tym chociażby 30-procentowy wzrost wartości kategorii roślinnych alternatyw nabiału, więcej informacji np. tutaj). Według danych Mintel już 13 proc. nowych produktów wdrażanych na półki sklepowe w Polsce w okresie od sierpnia 2019 roku do lipca 2020 roku oznaczone było jako roślinne lub wegańskie.

Zawężenie listy produktów w ramach głównej kategorii w plebiscycie RoślinnieJemy: najlepszy roślinny produkt roku 2020 sprawiło sporo trudności – ostatnie dwanaście miesięcy obfitowało w roślinne debiuty i nie było tygodnia, by warte uwagi pozycje nie pojawiały się na sklepowych półkach praktycznie we wszystkich kategoriach. Więcej roślinnych alternatyw mięs i nabiału, więcej dań gotowych i słodyczy – przez cały rok zadawaliśmy sobie pytanie, czy to już ten czas, kiedy swobodnie możemy zacząć porównywać polski rynek z dostępnością produktów roślinnych chociażby za Odrą.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE grudzień 2020
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

2020 rok obfitował w debiuty roślinnych brandów – także w tym roku głosować będziemy na najlepszą nową roślinną markę.

Pierwszą z nowych kategorii, które pojawiają się w tegorocznym formularzu do głosowania jest Firma – Game Changer. W ramach tej kategorii zostanie wybrana marka, której działania w największym stopniu przyczyniają się do zwiększenia dostępności dobrych produktów roślinnych. Firmy nominowane w tej kategorii to nie tylko producenci żywności. Znalazło się tam także miejsce dla sieci handlowych, które aktywnie poszerzają ofertę produktów roślinnych, również w ramach marek własnych.

Pomimo trudnej sytuacji gastronomii, rok 2020 obfitował w co najmniej interesujące debiuty, zarówno u rodzimych restauratorów, jak i w menu międzynarodowych sieci. W tej kategorii wskazano 8 roślinnych debiutów. Wśród nich znalazły się między innymi, roślinne nuggetsy w Bobby Burger, roślinne-mięsne klopsiki w IKEA, a także debiut marki GoPlant w lokalnych restauracjach (w tym między innymi w warszawskim No Problem), czy pączki w warszawskiej sieci piekarni Putka. 

Zdecydowano się wprowadzić także nową kategorię – nagrodę Chefs for Change, którą przyznamy najlepszemu nowemu roślinnemu produktowi dedykowanemu gastronomii. W tej kategorii nominowane zostały między innymi roślinne alternatywy mięsa od The Vegetarian Butcher, GoPlant, Qurczak czy Garden Gourmet, ale też roślinne śmietany Flora (Upfield) czy lody Zielony Talerz. Za wybór zwycięskiego produktu w tej kategorii odpowiadać będzie jury, w którego skład wchodzą: Malka Kafka (Tel Aviv), Maciej Sobolewski (Bobby Burger), Bartek Filipowicz (Syto), Rafał Koziorzemski (Biały Królik) i Sabina Sosin (RoślinnieJemy). 

Głosy zbierane są przy pomocy formularza do 15 stycznia. Każda osoba biorąca udział w plebiscycie może wziąć udział w głosowaniu jednokrotnie – dublujące się głosy będą usuwane. Wyniki plebiscytu zostaną ogłoszone online podczas Gali RoślinnieJemy 28 stycznia.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.