Lublin walczy z marnowaniem jedzenia

Udostępnij artykuł
Od dziś mieszkańcy miasta mogą oficjalnie włączyć się do ratowania jedzenia, a także wesprzeć lokalną gastronomię dzięki Too Good To Go. W aplikacji dostępne są już paczki-niespodzianki z lubelskich restauracji, kawiarni, sklepów i cukierni, którym pod koniec dnia zostaje niesprzedane jedzenie. Wśród miejsc, które dołączyły do rewolucji z Too Good To Go, znalazły się: Co Ludzie Powiedzą Café, Bistro u Kucharek, Kawałeczek, Fresh Sushi, Nie Wylej, W Chlebaku – Bistro, Mandragora oraz sieci: bp, Grycan, North Fish czy Olimp.

Lublinianie nie lubią wyrzucać jedzenia. W mieście funkcjonuje jadłodzielnia i Banki żywności, teraz arsenał walki z marnowaniem poszerza się o aplikację Too Good To Go, która połączy mieszkańców Lublina i okolic z miejscami, które na koniec dnia przygotują paczkę-niespodziankę ze świeżą, niesprzedaną danego dnia żywnością. Tym samym Lublin dołącza do rewolucji w niemarnowaniu, która zawitała już do Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Szczecina, Poznania, Łodzi, Wrocławia i Katowic.

Problem wyrzucania żywności dotyczy każdego z nas. Aż 53,75 proc. Polaków przyznaje, że zdarza im się wyrzucić żywność, z czego większość dotyczy wyrzucania gotowych, niespożytych posiłków (aż 70,3 proc.), a 37,2 proc. produktów spożywczych. Marnując co roku 9 mln ton jedzenia, co daje średnio 247 kg na osobę, Polska plasuje się na 5. miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Na całym świecie w każdej sekundzie 51 ton jedzenia ląduje w koszu, co nie jest bez znaczenia dla środowiska. Produkcja każdego produktu żywnościowego zużywa określoną ilość wody i energii. Wraz z wyrzucanym posiłkiem marnujemy również naturalne zasoby naszej planety oraz narażamy ją na niepotrzebną emisję CO2. Aż 8 proc.-10 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych ma swoje źródło w zmarnowanym jedzeniu. Gdyby wyrzucone jedzenie było krajem, byłoby trzecim co do wielkości emitentem gazów cieplarnianych, zaraz po Chinach i USA. Wartość wyrzucanego jedzenia to zawrotne 1,2 biliona dolarów (BGC, 2018) – ponad dwukrotność PKB Polski.

Każda uratowana paczka-niespodzianka, to ekwiwalent 2,5 kg niezmarnowanej emisji CO2. W ciągu rocznej działalności użytkownicy aplikacji uratowali ponad 376 tysięcy posiłków, nie marnując tym samym 940 000 kg CO2. To tyle ile wyemitowałby samolot, wykonując 2714 lotów z Warszawy do Londynu.

Dobrze wiemy, że nikt nie lubi wyrzucać jedzenia, zwłaszcza w tak wymagającym dla branży spożywczej czasie. Niestety bywa tak, że nawet najlepsze planowanie, nie jest w stanie ustrzec nas przed marnowaniem. Obecnie bardzo trudno jest przewidzieć zachowania klientów i dobrze oszacować zapotrzebowanie. Tutaj na ratunek przychodzi Too Good To Go. Dzięki aplikacji właściciele miejsc nie tylko nie marnują owoców swojej ciężkiej pracy, ale też nie tracą zainwestowanych pieniędzy. Cieszymy się, że Lublin dołączył do naszej inicjatywy – podsumowuje Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go.

Aby dołączyć swój biznes do rewolucji w niemarnowaniu, wystarczy wejść na stronę: https://toogoodtogo.pl/pl/business

Lista pierwszych partnerów Too Good To Go w Lublinie: B & R IncognitO, Bistro u Kucharek, bp – Botanik, bp – Koziołek, bp – Safari, Central Park Bistro Chopina, Central Park Family Restaurant, Co Ludzie Powiedzą Café, Columbus Tarasy Zamkowe, Fresh Dieta – Catering Dietetyczny, Fresh Sushi, Grycan, Kantyna N14, Kawałeczek, Mandragora, Meet & Fit – Slow Food, Nie Wylej, North Fish Plaza, North Fish Vivo, Olimp, Pizza Hut Tarasy Zamkowe.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 04.11.2020
Aktualizacja: 04.11.2020