Pełny skład i liczba kalorii na każdej etykiecie piwa

Udostępnij artykuł
Branża piwowarska to pierwszy sektor alkoholowy w Polsce, który zamieszcza na etykietach swoich produktów pełny skład i wartość kaloryczną. Wszystko za sprawą podpisanego z inicjatywy stowarzyszenia The Brewers of Europe porozumienia o dobrowolnym zobowiązaniu do podawania tych informacji  na wszystkich opakowaniach piwa.
Regulacje prawne w Unii Europejskiej

Kwestie znakowania żywności i napojów w państwach członkowskich UE są uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. Zgodnie z tym przepisami, producenci napojów alkoholowych (o zawartości alkoholu powyżej 1,2%) nie mają prawnego obowiązku podawania pełnej informacji konsumenckiej, w tym wartości energetycznych oraz wartości odżywczych swoich produktów.

Europejscy piwosze coraz lepiej poinformowani

Stowarzyszenie The Brewers of Europe, do którego należy ZPPP – Browary Polskie, od wielu lat promuje inicjatywy mające na celu lepsze informowanie konsumentów. Zrzeszeni w nim piwowarzy z całej Europy zobowiązali się, że do 2022 r. na wszystkich butelkach i puszkach z chmielowym trunkiem zamieszczą informację o ich składzie i wartości energetycznej. Dzięki temu, konsumenci piwa otrzymają zrozumiałe, czytelne, porównywalne i dokładne informacje dotyczące składu i zawartości kalorii w piwie.

RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <
Polskie browary przodują w informowaniu konsumentów

Polskie firmy piwowarskie zrzeszone w ZPPP – Browary Polskie aktywnie włączyły się w realizację europejskiego zobowiązania. Jeszcze przed końcem 2019 roku wszystkie mogły pochwalić się wypełnieniem go w 100 proc. Na wszystkich etykietach znalazły się informacje o składzie produktu oraz zawartości kalorii, a także odniesienia do stron internetowych, gdzie konsument może zapoznać się z pełną listą wartości odżywczych.

Cieszy mnie, że tak szybko wcieliliśmy w życie to niezwykle ważne, dobrowolne zobowiązanie. Już 100 proc. produkowanego przez nas piwa jest opatrzone etykietą, na której znajdziemy listę składników oraz wartość energetyczną w przeliczeniu na 100 ml, czyli ustawową objętość referencyjną dla wszystkich napojów alkoholowych i bezalkoholowych – mówi Paul Davies, prezes zarządu Związku Browary Polskie.

Przemysł browarniczy tworzy standardy na rynku alkoholowym

Przedstawiciele branży są przekonani, że wypełniając zobowiązanie dotyczące informacji konsumenckiej, polskie browary wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i wprowadzają nowe standardy na rynku. Zachęcają tym samym inne branże związane z produkcją napojów alkoholowych do pójścia w swoje ślady. Przemysł piwowarski jest pierwszym i jedynym w branży alkoholowej, który na tak dużą skalę, informuje na etykietach o składzie trunku i jego wartości energetycznej. Teraz, bez najmniejszego wysiłku, każdy konsument może przy sklepowej półce wybrać produkt, którego już nie tylko smak, ale również skład są według niego najlepsze – Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Browary Polskie.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 04.03.2020
Aktualizacja: 04.03.2020