Przyszłość napojów roślinnych w świecie kawy

Udostępnij artykuł

Niesamowita popularność zastępowania mleka krowiego mlekiem roślinnym (lub napojami roślinnymi, jeśli chcemy być dokładni) jest jednym z głównych czynników zmieniających obecne zasady gry.

Nie tylko wzrost weganizmu i coraz bardziej ekologiczne zachowania konsumpcyjne ludzi prowadzą do tego, że mleko owsiane, migdałowe i sojowe trafia do coraz większej liczby kawiarni.

Populacja osób z nietolerancją laktozy (także świadomość, że istnieje taki stan) dramatycznie wzrosła w ostatnich latach, co doprowadziło do zmniejszenia spożycia mleka tradycyjnego.

Tymczasem napoje roślinne nie są już tylko zrodzoną z konieczności alternatywą dla mleka krowiego, ale stają się preferowane przez wielu, którzy po prostu lubią ich smak. Wysoka zawartość minerałów i witamin, przekonuje również osoby dążące do zdrowego stylu życia.

Ponieważ zamówienia na cappuccino z mlekiem owsianym rosną z dnia na dzień w kawiarniach na całym świecie, pomyśleliśmy, że przyjrzymy się bliżej przyszłym trendom, na które mogą być istotne w przypadku mleka roślinnego w świecie kawy. Następujące wydarzenia, które przewidujemy, są inspirowane naszymi rozmowami z ekspertami od kawy i baristami, którzy są na pierwszej linii frontu tej rewolucji.

Kawa będzie nadal przyczyniać się do wzrostu popularności napojów roślinnych

Weganie, czy osoby nietolerujące laktozy, to oczywiste, że te grupy osób zawsze były i będą bardziej skupione na poszukiwaniu alternatyw dla mleka krowiego. Dla pozostałych ludzi jedną z pierwszych sytuacji, kiedy zetknęliśmy się z mlekiem roślinnym, była wizyta w modnej kawiarni.

Pomyśl o tym – napoje roślinne zawsze znajdują się z dala od zwykłego mleka w supermarkecie i istnieje niewiele innych scenariuszy, innych niż w kawiarni, kiedy spotykasz się z kimś, kto cię pyta – „zwykłe mleko czy sojowe?”

Świat kawy podsyca popularyzację mleka roślinnego i bez wątpienia utrzyma się to w najbliższej przyszłości.

Coraz więcej osób przejdzie na mleko roślinne

Trendy pokazują, że konsumenci w coraz większym stopniu podejmują zrównoważone i przyjazne dla środowiska decyzje.

Dane opublikowane przez globalną firmę badawczą Euromonitor International pokazują, że alternatywy dla mleka krowiego to najszybciej rozwijająca się kategoria w branży produktów mlecznych i alternatyw, warta 10 miliardów USD na całym świecie, co stanowi wzrost o 16 proc. w latach 2020-2021.

Ta narracja liczb może prowadzić tylko do jednego wniosku – trend ten utrzyma się i najprawdopodobniej eksploduje w nadchodzących latach.

Mleko roślinne dla baristów

Każdy barista mógłby to potwierdzić – spienianie mleka roślinnego, to trudne zadanie w porównaniu z teksturowaniem mleka krowiego.

Jednak większość marek w branży napojów roślinnych wypuściła w ciągu ostatnich kilku lat „edycje dla baristów”, z którymi spienianie, czy nawet rysowanie na kawie jest znacznie przyjemniejsze.

Tymczasem jakość bez wątpienia będzie się nadal poprawiać, ponieważ na rynek wejdzie coraz więcej graczy. A to może być tylko z korzyścią dla nas.

Ponadto, ponieważ coraz większa konkurencja wkracza na rynek wraz ze wzrostem popytu, pojawia się więcej marek, a niektóre marki sprawiają, że mleko roślinne wygląda fajnie poprzez marketing punktowy i branding.

To bez wątpienia doprowadzi do tego, że więcej osób dokona zmiany, po prostu dlatego, że picie mleka roślinnego wygląda fajniej.

(Prawdopodobnie) na rynek trafią nowe rodzaje mlek roślinnych

Jak dotąd najpopularniejszymi alternatywami dla mleka są mleko owsiane, migdałowe i sojowe. Jednak ze względu na ekspansję rynkową i wyzwania stojące przed produkcją tych roślinnych odmian mleka, podejmuje się wiele badań w celu odkrycia następnej wielkiej rzeczy.

Według badania Euromonitor w ciągu najbliższych kilku lat prawdopodobnie skupimy się na odkrywaniu innych składników, takich jak groch, ciecierzyca i fasola, ze względu na ich wysoki poziom białka.

Możemy postawić również na to, że opracowywane napoje roślinne będą miały na celu bardziej naśladowanie smaku i konsystencji mleka krowiego, a mniejszą uwagę będzie przykładać się do konkretnego składnika, z którego będą one produkowane.

Co więcej z czasem dodatkowa opłata za mleko roślinne do Twojej ulubionej kawy najprawdopodobniej zostanie zniesiona, ponieważ coraz więcej osób będzie decydować się na wybór mleka roślinnego do swojej kawy, dzięki czemu stanie się to mniej nowością, a bardziej standardem. Ponadto, wraz z wejściem na rynek coraz większej ilości marek mleka pochodzenia roślinnego, ceny również powinny spaść, co teoretycznie jest dodatkowym argumentem, że dodatkowa opłata powinna zniknąć.

Mogą pojawić się nowe kreacje kawowe, które będą szczególnie pasować do mleka roślinnego

Myślimy, że może tak być bardziej w przypadku letnich napojów kawowych. Nowe drinki kawowe pojawiają się każdego lata, możemy to obserwować w mediach społecznościowych i przewidujemy, że w nadchodzących latach pojawi się przepis inspirowany smakami mleka roślinnego.

W międzyczasie, czy możliwe jest znalezienie profilu palenia kawy, które idealnie komponowałyby się z orzechowymi nutami mleka sojowego? Cóż, kto wie?! Nikt prawdopodobnie nie przypuszczał, że profesor Stanford Aeropress, który w krótkim czasie zyskał ogromną popularność. Wszystko jest możliwe, prawda?

Napoje roślinne i kawa w domu

Jeśli jeszcze ktoś z Was nie testował połączenia kawy z dowolnym mlekiem roślinnym, to zachęcamy, aby czym prędzej tego spróbować. Być może część z was polubi zupełnie nowy, inny smak swojej kawy.

A ta zmiana może mieć też pozytywny wpływ na nasze otoczenie. To stwierdzenie opiera się na faktach dotyczących wpływu produkcji mleka krowiego na środowisko.

Ponadto zalecamy wybór alternatywnego mleka, które jest produkowane, przetwarzane i pakowane regionalnie.

Tekst powstał we współpracy z Julius Meinl.

SWEETS & COFFEE wydanie pierwsze 2022
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 07.06.2022
Aktualizacja: 07.06.2022